THE (IN) DEFINITION OF THE ROLE OF THE CONDUCTING TEACHER AND THE EDUCATIONAL INTERPRETER IN THE “INCLUSIVE” SCHOOL: BETWEEN AREAS OF CONFLICT AND POSSIBILITIES FOR COLLABORATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p2029-2051

Keywords:

Inclusion, Deaf Students, Collaboration, Regent Professor, Libras Interpreter.

Abstract

This article analyzes the role of the conducting teacher and the educational interpreter in the school inclusion of the deaf student, a representation that is undefined and controversial, which results in conflicts in the teaching-learning process. Supported by Vygotsky's Socio-Historical-Cultural Theory (1924-1934), this work is anchored in the Methodology of Critical Collaboration Research (MAGALHÃES, 2006) and in Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 2006). The data were produced in a common school that has deaf students enrolled, through video recording of Portuguese language classes, reflective sessions and interviews with participants. The results show areas of conflict in the field of activity of the teacher and the interpreter due to the gaps in the education of these professionals who, added to other factors, contribute to an exclusionary inclusion and signal the need for collaborative work, in order to provide education of quality.

Author Biography

Lucineide Machado Pinheiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP

Doutora e Mestre em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), e Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional do Cariri (URCA/CE). É Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP. Possui Proficiência em Tradução e Interpretação da LIBRAS/Língua Portuguesa/LIBRAS e Proficiência no uso e no ensino da LIBRAS, nível superior, pelo Ministério da Educação MEC/INEP/UFSC. Integra os Grupo de Pesquisa ILCAE - Inclusão Linguística em Cenários de Atividades Educacionais (PUC/UNIFESP) e GEICS - Grupo de Estudos sobre Identidade e Cultura Surda (UNIFESP). Concentra suas pesquisas nos seguintes temas: Educação de Surdos, Inclusão Escolar, Educação Bilíngue para Surdos, LIBRAS, Currículo e Adaptação/Flexibilização Curricular. Sua principal base teórico-metodológica é a Teoria Sócio-Histórico-Cultural de Desenvolvimento e a Pesquisa Crítica de Colaboração - PCCol.

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Published

2020-12-16

Issue

Section

Artigos