Mathematics Education “of” Indigenous

dialogues with ethnomathematics and mathematics for social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e49642

Keywords:

mathematics education, indigenous education, ethnomathematics, social justice, decoloniality

Abstract

School and academic mathematics, in the context of indigenous education, presents a curricular organization subordinated to western, colonized and homogenized logic. In view of this, we reflect on the curricular and pedagogical challenges of teaching mathematics to indigenous students and propose a dialogue with approaches to a Mathematics Education “for” indigenous people. This text is a theoretical essay, of an exploratory type, arising from the study of literature referring mainly to the constructs of ethnomathematics and mathematics for social justice. More than promoting indigenous students' access to education, it is necessary to recognize social structures that prevent their active participation, such as overcoming the ethnocentric curriculum. We understand that equity will only be achieved when decolonial pedagogical attitudes and practices, in relation to mathematical knowledge, are present.

Author Biographies

Lygianne Batista Vieira, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Educação pela Universidade de Brasília - UnB, possui mestrado em Educação em Ciências e Matemática (2011) pela UFG, tem Licenciatura e Bacharelado em Matemática pela PUC Goiás. É professora substituta na Universidade de Brasília (UnB), atuando no curso de Pedagogia na área da Educação Matemática. Principais áreas de atuação: Formação de professores com ênfase em Metodologias de Ensino, Estágio, História da Matemática, Tecnologias na Educação e Matemática nos Anos Iniciais. Tem como abordagens teóricas e metodológicas a Educação Matemática Crítica e a Educação Matemática em Direitos Humanos. Participa atualmente do projeto de Pesquisa: Dzeta Investigações em Educação Matemática (DIEM), que desenvolve trabalhos e pesquisas relacionadas ao ensino e aprendizagem de Matemática.

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília (UnB)

Pós-Doutor em Educação (UERJ). Doutor em Educação Matemática (PUC/SP), com Estágio Doutoral na Universidade do Minho (UMINHO/PT). Mestre em Educação (UCB). Licenciado em Matemática, Pedagogia e Ciências. Professor Adjunto da Universidade de Brasília – UnB. Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/UnB (Mestrado e Doutorado). Coordenador do Grupo de Pesquisa CNPq: Dzeta Investigações em Educação Matemática – DIEM.

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Published

2024-03-28

Issue

Section

Artigos