NARRATIVE OF A HUNI KUIN TEACHER: THE CONDITION OF BEING THE “OTHER” IN THE CITY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1599-1622

Keywords:

Trajectory, Huni Kuin, School, Interculturality, Silencing.

Abstract

The article is the result of discussions held at the Interculturality Laboratory - Labinter / UFAC, from the narrative of José Domingos Kaxinawá, originally from the Huni Kuin peoples of the Envira River - Acre. The objective was to analyze factors that emerged in the narrative about the formation trajectory. To problematize the formation factors that provided the indigenous with visibility guided the analysis. The collect of the narrative took place through evaluative activities of university subjects, called life history/school life history. Dialogue was established with Bauman (2005), Santos (2010), Goody (2012), Veiga-Neto (2003) and Candau (2012), and with other authors who address indigenous issues; the supremacy of the Portuguese language and indigenous territoriality. The indigenous is the “other” in the city school, having to silence their culture in order to keep studying and continue in the Basic and Higher Education segments.

Author Biographies

Valda Inês Fontenele Pessoa, Universidade Federal do Acre

Doutora em Educação: Currículo (PUC/SP);

Mestre em Educação (UNICAMP);

Professora/pesquisadora da Universidade Federal do Acre - Programa de Pós-Graduação linguagem e identidade/PPGLI.

Márcia Barroso Loureto, Universidade Federal do Acre

Mestre em Letra: Linguagem e Identidade;

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Linguagem e Identidade

Assessora Pedagógica da Secretaria Municipal de Rio Branco-Ac

References

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2005.

BANIWA, Gersem. Língua, educação e interculturalidade na perspectiva indígena. In: ALBUQUERQUE, Gerson Rodrigues (Org.). Das margens. Rio Branco: Nepan Editora, 2016. p. 41-56.

BARROS, Josenir Almeida; LIMA, Sandra Cristina Fagundes de. História das escolas públicas primárias em áreas rurais: ausência de políticas públicas (Minas Gerais – 1899-1911). Revista Histedbr (on line), n.50 (especial), p. 251-263, mai./2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/issue/view/688. Acesso em: 20 jul. 2020.

CANDAU, Vera Maria. Sociedade multicultural e educação: tensões e desafios. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis-RJ: Vozes, 2012. p. 19-54.

CANDAU, Vera Maria Ferrão F. Educación intercultural crítica: construyendo caminhos. In: WALSH, Catherine (Editora). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Serie pensamento decolonial. Quito-Ecuador, Ediciones Abya-Yala, 2013. p. 145-161.

CAVALCANTI, Marilda do Couto. Estudos sobre educação bilíngue e escolarização em contextos de minorias linguísticas no Brasil. Revista Delta, v. 15, n. esp., p. 385-417, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/delta/v15nspe/4023.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.

FERNANDES, Marilene Alves; CAMARGO, Leila Maria. Magistério indígena tamî’kan: aspectos formativos e desafios curriculares para formação de formadores e professores indígenas-RR. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 847-865, abr./jun. 2020. Diponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/issue/view/2422. Acesso em: 10 jul. 2020.

FREIRE, José Ribamar Bessa. Rio Babel: a história das línguas na Amazônia. Rio de Janeiro: Atlântica, 2004.

GOODY, Jack. A domesticação da mente selvagem. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

ORTIGÃO, Elisa Ramalho. Congo do Espírito Santo: a experiência tradicional como resistência. In: PESSOA, Valda Inês Fontenele; SANTOS, Zuila Guimarães Cova dos (Orgs). Identidades: culturas, currículos e margens. Curitiba, CRV, 2018. p. 141-154.

POSSENTI, Sírio. Questões para analistas do Discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 3. ed., São Paulo: Cortez, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. São Paulo, Cortez, 2009.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 23-71.

SOUZA, Rafael Castro de. A vida sensível do mito na literatura Huni Kuin. Belo Horizonte, UFMG, 2017.

SUSSEKIND, Maria Luiza. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Retratos da escola, v. 13, n. 25, 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/980/pdf#. Acesso em: 03 ago. 2020.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

WEBER, Ingrid. Um copo de cultura: Os Huni Kuin (Kaxinawá) do Rio Humaitá e a escola. Rio Branco, AC: EDUFAC, 2006.

WALSH, Catherine. Introducción lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. In: WALSH, Cathrine. (Editora). Pedagogías Decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I. Serie Pensamiento decolonial. Quito-Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013. p. 23-68.

Published

2020-12-16

Issue

Section

Dossiê ABdC 2020: Fabulações curriculantes na escola e na universidade