The teaching history of the guidelines of the state of Paraná and the National Common Curricular Base

theoretical divergences and approximations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p646-668

Keywords:

history teaching, Paraná guidelines, BNCC

Abstract

This article discusses the adjustment established by the Paraná Curriculum Framework (2018) between the proposals for teaching History of the Curriculum Guidelines for Basic Education in the State of Paraná (2008) and the Common Curricular National Base (2018) of the final years of the elementary School. Content analysis (BARDIN, 1977) was based on theoretical contributions from the field of Historical Education and the Theory of History by Jörn Rüsen and his Theory of Historical Learning (2012). The understanding was that the RC (2018) sought to continue the powerful path that is being built and referenced in History itself by teaching History, in the state of Paraná, against the BNCC (2018), at the national level, with the proposal skills and abilities development.

Author Biographies

Renata Madureira Pavan, Universidade Estadual de Londrina

Licenciada em História pela Universidade Estadual dor Norte do Paraná, Especialista em História das Revoluções e dos Movimentos Sociais pela Universidade Estadual de Maringá, Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Estadual de Londrina e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina.

Marlene Rosa Cainelli, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Licenciatura em História pela Universidade Estadual de Londrina (1987), mestrado em História pela Universidade Federal do Paraná (1994) e doutorado em História Social pela Universidade Federal do Paraná (2003). Atualmente é professora associada da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de História e educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de história, formação de professores, educação histórica, saberes escolares e saberes docentes. Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação e do Mestrado em História. Atualmente desenvolve o Projeto de Pesquisa: Ensinar História: Um estudo sobre as práticas de ensino e a produção de narrativas históricas por professores de História da Educação Básica. (Paraná- São Paulo - 1998 - 2014) com financiamento do Cnpq(2015-2017).Líder do grupo de pesquisa História e Ensino desde 1994. Pós-doutora em Educação na Universidade Federal do Paraná((2009) e Pós doutora em Educação Histórica pela Universidade do Minho em Portugal (2013).Coordenadora do PDE/ História/UEL 2014/2017. Coordenadora do PIBID/História da Universidade Estadual de Londrina 2014/2019. Investigadora do Centro de Investigação Transdiciplinar Cultura, Espaço e Memória (CITCEM) da Universidade do Porto em Portugal no grupo de investigação: Educação e desafios societais. Membro associado Quarterly Franklin Membership (ID#RH10165 ), em janeiro de 2020 através de convite formal realizado por Dr. Wael A. - Chief Author London Journals Press.

 

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos