CURRICULUM AND IMPLEMENTATION OF THE GEOGRAPHY NCCB IN THE AMAZON CONTEXT: INTERLOCUTIONS FOR THE CONSTRUCTION OF DECOLONIAL PEDAGOGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1668-1690

Keywords:

Curricular documents, School geography, Interlocutions of knowledge, Educational practices, Tocantins.

Abstract

The purpose of this article is to contribute to discussions on the implementation of the National Common Curricular Base (NCCB), by investigating evidence of coloniality present in the interlocutions experienced in the Extension Project “Interlocutions on the implementation of the NCCB in Geography: building regional educational practices”. Based on the post-critical and post-structuralist perspective of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe's Theory of Discourse, we understand that the design and implementation of the NCCB are fraught with discursive disputes between political contexts, institutional conceptions and social actors involved in this process. Methodologically, from the analysis of the statements of our interlocutors, we found that decolonial pedagogies can build new forms of representations, meanings and geographical knowledge in view of the syllabus prescribed in this curricular document.

Author Biographies

Vanessa Lessio Diniz, Universidade Federal do Tocantins (UFT/Araguaína)

Professora do curso de Licenciatura em Geografia da Universidade Federal do Tocantins (UFT) - campus Araguaína. Doutora em Geografia pelo Instituto de Geociências da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestra em Ensino e História de Ciências da Terra pela Unicamp (2014). Possui bacharelado e licenciatura em Geografia pela mesma universidade (2011). Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Ensino de Geografia, Currículo e Formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: metodologia do ensino de geografia, estudos culturais e identidade, estágio supervisionado, pesquisa-ação colaborativa e pedagogia crítica do lugar.

Osmar Oliveira de Moura, Universidade Federal do Tocantins (UFT/Araguaína)

Graduando em Geografia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), Câmpus de Araguaína. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Extensão Pibex/UFT com o Projeto "Interlocuções sobre a implementação da BNCC de Geografia: construindo práticas educativas regionais".

References

AGB. Associação dos Geógrafos Brasileiros. Dialogar e resistir: porque dizemos não à nova Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: hhttp://files.agb-belohorizonte.webnode.com.br/200000459-cbeafcce42/DIALOGARERESISTIR.pdf. Acesso em: 04 jan. 2020.

AGUIAR, Márcia Angela da Silva; DOURADO, Luiz Fernandes (Org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [S.l.]: ANPAE, 2018. Livro Eletrônico.

ARROYO, Miguel. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política. n. 11, p. 89-117, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbcpol/n11/04.pdf.

Acesso em: 10 ago. 2020.

BARBOSA, Alessandro Tomaz; DINIZ, Vanessa Lessio; PAULINO, Vicente. Currículo, cultura e educação em Timor-Leste: conflitos e resistências entre o local e o global. In: BARBOSA, Alessandro Tomaz; DINIZ, Vanessa Lessio; PAULINO, Vicente. Currículo e Educação: Timor-Leste em Destaque. Díli: Unidade de Produção e Disseminação do Conhecimento Programa de Pós-Graduação e Pesquisa da UNTL, 2020. p. 13-17.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 04 jan. 2020.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. La poscolonialidadexplicada a los niños. Cauca: Editorial Universidad del Cauca - Instituto Pensar, Universidad Javeriana, 2005.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramóm (Orgs.) El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

CAVALCANTI, Lana de Souza. O Ensino de Geografa na Escola. Campinas: Papirus, 2013.

COSTA, Hugo Heleno Camilo; PEREIRA, Talita Vidal. Sentidos de Interdisciplinaridade articulados nas políticas de currículo: o caso das disciplinas. Ciências Naturais e Geografia. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel. Pelotas [44]: 293 - 318, janeiro/abril 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/2749. Acesso em: 10 ago. 2020.

CURY, Carlos Roberto Jamil; REIS, Magali; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

ESCOBAR, Arturo. Mundos y conocimientos de otro modo. Disponível em: www.decoloniality.net/files/escobar-tabula-rasa.pdf. Acesso em: 10 ago.2020.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. Dos PCNs à BNCC: o ensino de geografia sob o domínio neoliberal. GEO UERJ, v. 1, p. 419-439, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/geouerj/article/view/23781/21158. Acesso em: 04 jan. 2020.

GOODSON, Ivor. Currículo: Teoria e História. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

GROSFOGUEL, Ramóm. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, Boaventura de S. MENESES, Maria P. (Orgs.) Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 383-417.

LACLAU, Ernesto. Emancipação e Diferença. Coordenação e revisão técnica geral: Alice Casimiro Lopes e Elizabeth Macedo. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. Tradução: Joanildo Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas de Currículo: questões teórico-metodológicas. In: LOPES, Alice Casimiro; DIAS, Rosanne. Evangelista; ABREU, Rozana. Gomes de (Orgs.). Discursos nas políticas de currículo. Rio de Janeiro: Quartet, 2011. p. 19-47.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabete. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Alice Casimiro. Apostando na Produção Contextual do Currículo. In: AGUIAR, Márcia Angela; DOURADO, Luiz Fernandes (Orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [S.l.]: ANPAE, 2018. p. 23-27.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 32, v. 11, maio-ago. ANPED, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n32/a07v11n32.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

MACEDO, Elizabeth. Base nacional comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, nº133, p.891-908, out-dez, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v36n133/1678-4626-es-36-133-00891.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de um concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá, 2007. p. 127-167.

MENDONÇA, Daniel; RODRIGUES, Léo Peixoto. Em torno de Ernesto Laclau: pósestruturalismo e teoria do discurso. In: MENDONÇA, Daniel.; RODRIGUES, Léo. Peixoto. (Orgs.) Pós-estruturalismo e teoria do discurso: Em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014. p. 27-45.

MUNSBERG, João Alberto Steffen; FUCHS, Henri Luiz; SILVA, Gilberto Ferreira. O currículo decolonial: da reflexão à colaboração intercultural. Revista Gestão Universitária, 2019. Disponível em: http://gestaouniversitaria.com.br/artigos/o-curriculo-decolonial-da-reflexao-a-colaboracao-intercultural. Acesso em: 10 ago. 2020.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de.; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. v. 26, n. 01. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v26n1/02.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

OLIVEIRA, Inês Barbosa. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

PEREIRA, Carolina Machado Rocha Busch. Leitura Crítica. Base Nacional Comum Curricular – BNCC – 3ª versão. Ensino Fundamental – Geografia. Ministério da Educação. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/relatorios-analiticos/Parecer_9_GE_Carolina_Machado_Rocha_Busch_Pereira.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.

PORTO-GONÇALVES, Carlos Walter. Apresentação da edição em português. In: LANDER, Edgardo (Org.). A Colonialidade do Saber: Eurocentrismo e Ciencias Sociais. Perspectivas Latinoamericanas. Buenos Aires, 2000. p. 03-05.

PPC. Projeto Pedagógico do Curso de Geografia – Licenciatura (Campus-Araguaína). Universidade Federal do Tocantins. Pró-Reitoria de Graduação, 2019.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. CLACSO, Consejo Latino-americano de Ciencias Sociales. Buenos Aires, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Introdução. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009. p. 9-19.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades Terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

STRAFORINI, Rafael. Ensinar Geografia: o desafio da totalidade-mundo nas series iniciais. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2008.

STRAFORINI, Rafael. Permanências e mudanças no currículo de geografia dos anos iniciais ensino fundamental. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 6, n. 11, p.160-184, jan. /jun., 2016. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/377. Acesso em: 04 jan. 2020.

STRAFORINI, Rafael. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Revista

Estudos Avançados. nº32 (93), 2018. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152621. Acesso em: 10 ago. 2020.

VALLADARES, Marisa Terezinha Rosa et al. Contexto da construção da primeira e segunda versões da Base Nacional Comum Curricular no componente curricular de geografia. Revista de Geografia do Colégio Pedro II, v. 3, n. 6, p. 7-18, 2016. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/GIRAMUNDO/article/view/1661. Acesso em: 04 jan. 2020.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, Estado, Sociedad: Luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolivar, Ediciones Abya-Yala: Quito, 2009.

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Equador: Abya Yala, 2013.

Published

2020-12-16

Issue

Section

Dossiê ABdC 2020: Fabulações curriculantes na escola e na universidade