Modern/colonial crossings on the curriculum

decolonial thoughts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p552-571

Keywords:

curriculum, decoloniality, colonial matrix of power, international relations

Abstract

This paper seeks to identify and analyze the manifestations of the colonial matrix of power in the curriculum of an undergraduate course in International Relations in the state of Rio Grande do Sul-Brazil. A critical and qualitative analysis of the Course Pedagogical Project (PPC) is carried out based on theoretical interlocutions between curriculum and de(s)coloniality in the light of Textual Discourse Analysis. It is argued that in modernity/coloniality the curriculum is also constituted as a colonial device of regulation and control. The coloniality of being, power, and knowledge manifest in it and guide its prescribed, real, and hidden dimensions. The analysis recognizes that the university incorporates and reproduces the paradigm of modernity, reinforcing these colonialities in and through the curriculum.

Author Biographies

Marcelly Machado Cruz, Universidade de São Paulo - USP

Mestranda em Integração da América Latina pela Universidade de São Paulo (USP). Bacharel em Relações Internacionais pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).

Éder da Silva Silveira, Universidade de Santa Cruz do Sul

Professor pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul. Doutor em história pela Unisinos, mestre e pós-doutor em Educação pela PUC-RS. Líder do Grupo de Pesquisa Currículo, Memórias e Narrativas em Educação. E-mail: eders@unisc.br

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos