Internationalization of the curriculum field and educational transfer
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e50753Keywords:
internationalization of the curriculum field, curriculum centered on school subjects, cosmopolitanism, educational transferAbstract
This article discusses the current process of internationalization of the curriculum field and presents an argument in favor of a curriculum centered on disciplines organized based on what is established by cosmopolitanism. In this defense, it is understood that these two elements are indispensable for the construction of a new paradigm in the field of curriculum internationalization. The text discusses cosmopolitanism to ensure that, in the educational transfer category, school knowledge, in terms of curricular organization, will be well delineated if it has a selection and a structure focused on the cosmopolitan ideal. From this perspective, it analyzes the hegemonic instrumental character of the curricular field, the influence of international organizations on education policies and advocates for the reduction of power asymmetry in international exchanges in the field of Education.
References
AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das políticas educacionais. Petrópolis: Vozes: 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BEECH, Jason. Global panaceas, local realities: International agencies and the future of education. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2011.
BECK, Ulrich. Cosmopolitan vision. Cambridge: Polity Press, 2012.
CANCLINI, Néstor García. Consumidores e Cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 4. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001.
CANCLINI, Néstor Garcia. G. Culturas híbridas. 4. ed. Rio de Janeiro: EDUSP, 2003.
DELANTY, Gerard. The cosmopolitan imagination: the renewal of critical social theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Currículo, diferença cultural e diálogo. Educ. Soc., v. 23, n.79, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xdrtMKTjRk7KmNTr9VwJK3q/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2024.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Estudos de currículo: avanços e desafios no processo de internacionalização. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n.137, p. 367-381, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/yhWYL74X5KB5HccYnLbN3yf/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2024.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Currículo, internacionalização e cosmopolitismo. Universidade Católica de Petrópolis, 2014. (trabalho mimeografado).
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. A internacionalização do campo do currículo. Revista Contemporânea de Educação, v. 7, n. 13, janeiro/julho, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1666. Acesso em: 17 nov. 2024.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. A internacionalização do campo do currículo: efeitos no Brasil. Universidade Católica de Petrópolis, 2015. (trabalho mimeografado).
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; MACEDO, Elisabeth Fernandes de. Faz sentido ainda o conceito de transferência educacional? In: MOREIRA, Antonio F. B. (org.). Currículo: Políticas e práticas. Campinas: Papirus, 2006. p. 11-28.
PINAR, William Frederick. What is curriculum theory? Mahwah, New Jersey & London: Lawrence Erlbaum Associates, 2004.
PINAR, William Frederick. The synoptic text today and other essays: curriculum development after Reconceptualization. New York: Peter Lang, 2006.
PINAR, William Frederick. The worldliness of a cosmopolitan education. New York: Routledge, 2009.
POPKEWITZ, Thomas. História do Currículo, Regulação Social e Poder. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 173-210.
RAGATT, Peter. One person's periphery. Compare, v. 13, n. 1, p. 1-5, 1983.
RIZVI, Fazal. Virtudes epistêmicas e aprendizagem cosmopolita. Revista Teias, v.11, n.22, p.165-186, maio/agosto, 2010. Disponível em: file:///C:/Users/gl4cl/Downloads/tatcouto,+10.+Fazal_Rizvi_641-2040-1-RV%20(4).pdf. Acesso em: 17 nov. 2024.
SOUSA, Mria Lília Imbiriba; SOARES, Lucas de Vasconcelos. Avaliação educacional ou política de resultados? Educ. Form., Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951. Acesso em: 17 nov. 2024.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GshnGtmcY9NPBfsPR5HbfjG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2024.
YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, v.16, n. 48, p.609-623, set.-dez., 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/WRv76FZpdGXpkVYMNm5Bych/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-Curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






