The dialogue in the Science curriculum of the Municipality of São Paulo in different administrations

a comparative analysis in the light of Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1769-1790

Keywords:

Critical curriculum in Natural Sciences, São Paulo curriculum, Dialogue, Freirean pedagogy

Abstract

Faced with Freire’s influence on the various curricular policies, his pedagogy has spread, being mentioned as a foundation in different curricular perspectives. Thus this research sought to understand whether the conception of dialogue present in the Science curriculum proposed by the São Paulo Municipal Secretary of Education (Secretaria Municipal de Educação de São PauloSME SP (2019)) is related to the conception adopted in Freire’s administration at the SME SP (1989-1992). With a qualitative approach, which included Freire’s pedagogical and epistemological contributions, a comparative documentary research was carried out on the Science curricula of São Paulo in 2019 and 1992, in order to understand what the permanences and modifications were under the Freirean perspective of the category in the context of the Science curriculum. It was concluded that the “dialogue” category addressed in the 2019 Science Curriculum is related to a non-critical conception, distancing itself from a Freirean conception of curriculum.

Author Biographies

Elis Laura Pinto Rieger Hippler, Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba.

Elis Laura Pinto Rieger Hippler, é mestre em Educação e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos – campus Sorocaba (UFSCar). Participa no Grupo de Pesquisa em Teorias e Fundamento da Educação (GPTeFE). Possui experiência na área da Educação, com ênfase no Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas de currículo e metodologia para o Ensino de Ciências.

Antonio Fernando Gouvêa da Silva, Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba.

Antonio Fernando Gouvêa da Silva, é doutor em Educação, professor e pesquisador da Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba (UFSCar). Pesquisador e coordenador do Grupo de Integração entre Pesquisa e Ensino de Ciências (GIPEC). Desenvolve pesquisa sobre o legado de Paulo Freire junto à Cátedra Paulo Freire da PUC/SP. Atua na linha de pesquisa sobre metodologias para o Ensino de Ciências, epistemologias pedagógicas e em políticas de currículo. 

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Published

2021-12-18

Issue

Section

Artigos