Physical Education in Child Education in the public teaching network of Grande Vitória/ES

analysis of curricular proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e51117

Keywords:

child education, curricular proposal, physical education, municipal education networks

Abstract

This study maps and analyzes the curriculum proposals for early childhood education in four municipalities in Greater Vitória/ES. It aims to understand how Physical Education is interpreted and affirmed in these documents. Methodologically, the investigation was guided by documentary analysis. As a result, it identifies that, in addition to sharing conceptions of childhood and early childhood education of nationwide curricular references, the documents of the researched municipal networks elaborate syntheses and unique themes about Physical Education as a curricular component. Although they represent an advance in the debate on the role of Physical Education in early childhood education, when compared to national curriculum documents, there is no consensus on how this should happen in the analyzed proposals.

Author Biographies

Ramon Matheus dos Santos e Silva, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduado em Educação Física na Universidade Federal do Espírito Santo, bolsista de Iniciação Científica CNPq (2019/2020; 2020/2021). Membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (LESEF). –Mestrando em Psicologia Institucional na Universidade Federal do Espírito Santo.

Ueberson Ribeiro Almeida, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduação e Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor adjunto do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo, onde também atua como docente do Mestrado Profissional em Educação Física. É professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional da UFES.  

Maria Celeste Rocha, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciatura e Bacharelado em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Possui Mestrado em Educação Física (PPGEF - UFES). Atualmente é doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação Física da UFES. Atua como Professora de Educação Física na Educação Infantil na Prefeitura Municipal de Vitória-ES. É integrante do Grupo de estudos LESEF/UFES. 

Alessandra Galve Gerez, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduação em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2002). Mestrado em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2006) e Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 2019). É membro do LESEF (Laboratório de Estudos em Educação Física) da Universidade Federal do Espírito Santo-UFES, desenvolvendo estudos nas áreas de formação inicial e continuada de professores e docência no ensino superior.

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Published

2023-12-20

Issue

Section

Artigos