The “Cátedra por Nariño” in Colombia: possibilities for an emancipatory curriculum

possibilidades para um currículo emancipatório

Authors

  • Daisy Johana Fernández Girón Universidade Federal de Alfenas
  • Helena Maria dos Santos Felício Universidade Federal de AlfenasUNIFAL-MG https://orcid.org/0000-0002-6627-6304

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p510-533

Keywords:

“Cátedra por Nariño”, curriculum, emancipatory curriculum, emancipation

Abstract

The objective of this article is to analyze the development of the alternative curricular proposal called “Cátedra por Nariño” implemented in the 1980s in Nariño, Colombia. To achieve the objectives, several theoretical references were utilized, such as Shirley Grundy, Paulo Freire, Henry Giroux; among others.  The methodology of research is qualitative-constructive-interpretative, a bibliographic study was made, as well interviews with some involved teachers in this curricular process. As a product of this work, it is presented how the “Cátedra por Nariño” emerged and developed, and also the connection of the alternative curricular proposal with the social struggles of the time as well as the expansion of the project within Nariño, and the way how it ended.

Author Biographies

Daisy Johana Fernández Girón, Universidade Federal de Alfenas

Licenciada em Educação Prescolar, Universidad Santo Tomas, Colômbia. Especialista em Gestão Educacional, Faculdade Finama. Especialista em Docência do Ensino Superior, Faculdade Finama. Mestre em Educação, Universidade Federal de Alfenas-MG.

Helena Maria dos Santos Felício, Universidade Federal de AlfenasUNIFAL-MG

Professora e Pesquisadora da Universidade Federal de Alfenas. Desenvolve atividades de ensino, investigação e extensão na área de Currículo e Formação de Professores. Desenvolveu no ano letivo 2013-2014 estudos de pós-doutoramento no Instituto de Educação da Universidade do Minho (Portugal). Possui Doutorado (2008) e Mestrado (2004) em Educação, na área de Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É graduada em Pedagogia (1999) pela Universidade do Vale do Paraíba Professora.

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos