Reflection of Cultural Diversity in the light of three mozambican education magazines
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p956-974Keywords:
curriculum, diversity, cultural diversity, culture, state of knowledgeAbstract
The research sought to portray the scientific production on cultural diversity based on three Mozambican journals of Education. Therefore, a state of knowledge was conducted according to Romanoswki and Ens (2006) and Ferreira (2002). A total of 349 articles were identified, of which 4 dealt with cultural diversity. The 4 articles are synchronised from the theoretical, methodological and study object points of view. It is concluded that the thematic of cultural diversity in the analyzed magazines has a distant image. It is suggested an increase of researches on the theme, because this is one of the conditions to have security in the change that we want to operate in Mozambican Education.
References
BAGIO, Viviane Aparecida; PEREIRA, Ana Lucia; COSTA, Cristina. Um modelo para as conexões entre currículo e avaliação da aprendizagem. Ensino e Tecnologia em Revista, v. 1, n. 2, p. 170, 6 dez. 2017. Disponível em https://periodicos.utfpr.edu.br/etr/article/view/7466/4626. Acesso em: 18 out. 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASÃO, HeberJunior Pereira, et al. Diversidade cultural e cidadania. Cadernos da FUCAMP, v. 19, n. 41, p. 87-95, 2020. Disponível em: http://fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/2225. Acesso em: 21 out. 2020.
COSTA, Francisca Jocineide da; CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. O estado da arte das pesquisas educacionais sobre gênero e educação infantil: Uma introdução. In: 18o REDOR, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife-PE, 2014. Disponivel em: http://www.ufpb.br/evento/index.php/18redor/18redor/paper/viewFile/2192/648. Acesso em: 15 out. 2020.
CRESWELL, John W. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. 4th ed. Pearson, 2012.
DIAS, Hildizina Norberto. Diversidade cultural e educação em Moçambique. VIRUS, São Carlos, n.4, dez. 2010. Disponível em: http://www.nomads.usp.br/virus/virus04/secs/submitted/virus_04_submitted_4_en.pdf. Acesso em: 27 ago. 2020.
EGAN, Kieran Whatis curriculum? Curriculum Inquiry, v. 8, n. 1, p. 65–72, 1978. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1179791 . Acesso em: 13 out. 2020.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, Agosto. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10857.pdf. Acesso em: 9 ago. 2020.
GOES, Luciane Fernandes de; FERNANDEZ,Carmen. Reflexões metodológicas sobre pesquisas do tipo estado da arte: investigando o conhecimento pedagógico do conteúdo. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 17, n. 1, p. 94-118, 2018. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen17/REEC_17_1_5_ex1117.pdf. Acesso em: 11 ago. 2020.
GURO, Manuel; BASTOS, Juliano Neto de; DUARTE,Stela Mithá.Tensões curriculares entre o ensino básico e a formação de professores primários em moçambique (1975-2016). UDZIWI, Revista de Educação da Universidade Pedagógica, Ano X, Número 32, p. 198-213, 2019. Disponível em https://pt.scribd.com/document/487231140/REVISTA-UDZIWI-32-1-Copy . Acesso em: 10 ago.2020.
INDE/MINED. Plano Curricular do Ensino Básico. Maputo. 2003.
KADLUBITSKI, Lídia; JUNQUEIRA, Sérgio. Diversidade cultural e políticas públicas educacionais. Revista Educação, v. 34, n. 1, p. 179-194, jan./abr.2009.Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1596. Acesso em: 29 ago. 2020.
MARTINAZZO, Celso José; SCHMIDT, Aline.; BURG, Cristiani Isabel. Identidade e Diversidade cultural no Currículo Escolar. Contexto & educação, Ano 29, n. 92, Jan./Abr. 2014. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1671. Acesso em: 27 ago. 2020.
MASON, Jeniffer. Qualitativereseaching. SAGE publication, 2002.
MELO, José Wilson Rodrigues de. Educação e diversidade cultural na cidade de Palmas, TO – Brasil. Innovación Educativa, Revista do Departamento de Didactica e Organización Escolar da Facultade de Ciencia de Educación, da Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, n. 13, p. 229-242, 2003. Disponível em https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/5055/pg_231-244_inneduc13.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Acesso em: 29 ago.2020.
MERRIAM, Sharan B. Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. Jossey-Bass.2009.
MOULIN, Nely de Mendonça. Conceito de currículo. Curriculum, v. 13, n. 4, p. 5–16, 1974. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/curriculum/article/view/62537/60688. Acesso em: 19 out. 2020.
NHANTUMBO, Telma Luís; NIVAGARA, Daniel. Currículo na formação de Professores: Específica de formação para educar na possibilidade diversidade cultural. RECH- Revista Ensino de Ciências e Humanidades – Cidadania, Diversidade e Bem Estar, Ano 2, Vol. I, Número 1, p. 236-251, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/rech/article/view/4765/3871 . Acesso em: 5 ago. 2020.
PABIS, Nelsi Antonia.; MARTINS, Mario de Souza. Educação e diversidade cultural. Pedagogia.Unicentro. 2014. Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/bitstream/123456789/839/5/EDUCAÇÃO%20E%20DIVERSIDADE%20CULTURAL.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.
PACHECO, José Augusto. Currículo: Teoria e Práxis. Portugal: Porto, 2001.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” Em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/24176. Acesso em: 12 ago. 2020.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SOUZA, Rosana Ramos de; ALMEIDA, Siderly Carmo Dahle de. Currículo e diversidade cultural: origem de conflitos no ambiente escolar. RELEM – Revista Eletrônica Mutações, janeiro –julho. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/relem/article/view/717. Acesso em: 29 ago. 2020.
UNESCO. Relatório Mundial: Investir na diversidade cultural e no diálogo intercultural. Organização das Nações Unidas, 2009.
YIN, Robert. Qualitative Research from Start to Finish. The guilford press. New York: London, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.