Education in the Field and Historical-Critical Pedagogy

Elemensts for a Multisite School Curriculum

Authors

  • Luiz Bezerra Neto Universidade Federal de São Carlos
  • Klívia de Cássia Silva Nunes Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0001-5264-9598

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e51969

Keywords:

education in the field; multisite classes; historical-critical pedagogy; historical-dialectical materialism; human formation.

Abstract

It is proposed as an objective to discuss the curriculum for the multigrade classes of education in the countryside in the light of historical-critical pedagogy, having as a horizon the proposition to consider the curriculum and the school context as a locus of access to scientific knowledge. This is a theoretical article, with a qualitative approach, based on studies with a Marxist reference, whose main interlocutors are the theorists of historical-critical pedagogy. In our studies, we concluded that there is not a single way of thinking about a curricular proposal for multigrade schools in the field, but it is necessary a good theoretical-methodological basis, to be understood in the apprehension of the phenomena of multiple determinations and relationships. in favor of human formation in line with social transformation.

Author Biographies

Luiz Bezerra Neto, Universidade Federal de São Carlos

Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, especialista em Economia do Trabalho e Sindicalismo com mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, pós doutorado pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Professor associado da Universidade Federal de São Carlos, atuando na graduação e na pós-graduação. Membro de corpo editorial da Revista Eletrônica de Ciências da Educação. RECE e da Revista de Educação - REVEDUC. É coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo / GEPEC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação. Atuando principalmente nos seguintes temas: educação rural, escola normal rural, movimento dos trabalhadores rurais sem-terra, ruralismo pedagógico

Klívia de Cássia Silva Nunes, Universidade Federal de Uberlândia

Licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Luterano de Palmas (2000). Especialista em Gestão Educacional pelo Centro Universitário Luterano de Palmas (2001). Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2008) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2018). Professora de graduação da Universidade Federal Uberlândia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação no Campo/UFSCar. Membro do Grupo de Pesquisa História da Educação e Marxismo/UFT. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Política e Educação Escolar/UFSCar. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação no Campo. Atua nos seguintes temas: Pedagogia Histórico-Crítica, Escolas Multisseriadas, Políticas Públicas Educacionais, Teorias Pedagógicas, Práticas Pedagógicas, voltadas para a Educação no Campo.

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Published

2023-07-14

Issue

Section

Artigos