Curriculum, memory and historical awareness in the formation of the subject according to the Common National Curriculum Base

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e53489

Keywords:

National Common Curriculum Base, subject, memory , history

Abstract

In this article, we aim to carry out a reflection on the constitution of subject guided by the Common National Curriculum Base (BNCC), focusing on issues that allow us to analyze the concepts of curriculum, memory and history, based on the critical theories of Le Goff (1990), Silva (1998), Libâneo (2012), Martins (2019), among others authors. Methodologically, we opted for a qualitative approach through bibliographic review and documentary study. Our main question is: to what extent does the constitution of subject promulgated by BNCC truly converge with an emancipatory and reflective formation? In our view, the concepts presented here are fundamental to the formation of a subject historically situated in his time, therefore a citizen.

Author Biographies

Luan Tarlau Balieiro, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação pelo mesmo Programa e Universidade. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Básica e Superior (GEDUC) certificado pelo CNPq. Especialista em Docência na Educação Superior pelo Centro Universitário Metropolitano de Maringá (UNIFAMMA) e em Libras pela mesma instituição. Licenciado em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), com habilitação em Língua Portuguesa e Literaturas Correspondentes.

Mário Luiz Neves de Azevedo, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Professor Titular da Universidade Estadual de Maringá (UEM) junto ao Departamento de Fundamentos da Educação (DFE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE). Doutor em Educação pela FE da USP, com estágio de pesquisa (bolsa-sanduíche/CAPES) no Institut National de Recherche Pédagogique (INRP-França). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Básica e Superior (GEDUC) certificado pelo CNPq. Pesquisador do CNPq.

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Professora Titular da Universidade Estadual de Maringá (UEM) junto ao Departamento de Fundamentos da Educação (DFE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE). Doutora em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp).  Mestra em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Líder do Grupo de Pesquisa Transformações Sociais e Educação nas épocas Antiga e Medieval (GTSEAM) certificado pelo CNPq. Pesquisadora do CNPq.

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Published

2023-11-30

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Artigos