Black Teachers in Education
the importance of recognizing yourself in the Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e54185Keywords:
curriculum, education, teacher training, black identity of teachers, multiculturalismAbstract
This essay presents a literature review, analyzes statistical data, and the training of teachers in their positive self-recognition process, as black people in facing prejudices, discrimination and exclusions in the school space. The text begins with a historical digression on the constitution of the teaching identity and the process of recognition of their profession, based on research on the profile of graduates, coming from the Area Synthesis Reports of the National Student Performance Exam (Enade, 2017). the second point concerns black identity in teacher training and its identity recognition to promote anti-racist education in the curriculum, and, from the perspective of multiculturalism, to make it possible to combat prejudice and discrimination.
References
Almeida, Jane Soares de. Mulheres na escola: algumas reflexões sobre o magistério feminino. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 96, p. 71-78, fev. 1996. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/816. Acesso em: 22 abr. 2024.
Almeida, Jane Soares de. Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998.
Arroyo, Miguel González. Currículo, territórios em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.
Banks, James A. Introduction: democratic citizenship education in multicultural societies. In: Banks, James A. (ed.). Diversity and Citizenship Education. San Francisco: John Willey & Sons, 2004. p. 3-15.
Brasil. Ministério da Educação. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (Enade). Brasília: Inep, 2017.
Candau, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: Moreira, Flávio; Candau, Vera Maria (orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 13-37.
Canen, Ana; Xavier, Giseli Pereli de Moura. Formação continuada de professores para a diversidade cultural: ênfases, silêncios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 641-661, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782011000300007. Acesso em: 22 abr. 2024.
Day, Christopher. Formar docentes: como, cuando y en que condiciones aprende el professorado. Madrid: Narcea Ediciones, 2005.
Freitas, Taís Pereira de. Mulheres na educação brasileira. Curitiba: Appris, 2017.
Gatti, Bernadete Angelina. A formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 22 abr. 2024.
Gatti, Bernadete Angelina; Barretto, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682por.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
Garcia, Maria Manuela Alves; Hypolito, Álvaro Moreira; Vieira, Jarbas Santos. As atividades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-56, jan./abr. 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27961/29733. Acesso em: 22 abr. 2024.
Gomes, Nilma Lino. Educação, raça e gênero: relações imersas na alteridade. Cadernos Pagu, 6-7, p. 67-82, 1996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1862/1983%20Acesso%20em:%2009/04/2018. Acesso em: 22 abr. 2024.
Hypolito, Álvaro Moreira. Processo de trabalho na escola: uma análise a partir das relações de classe e de gênero. 1994. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1994.
Hypolito, Álvaro Moreira. Trabalho docente, classe social e relações de gênero. Campinas: Papirus, 1997.
Ivenicki, Ana. Multiculturalismo e formação de professores: dimensões, possibilidades e desafios na contemporaneidade. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 26, n. 100, p. 1151-1167, jul./set. 2018. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/1186. Acesso em: 22 abr. 2024.
Louro, Guacira Lopes. Gênero e magistério: identidade, história, representação. In: Catani, D. et al. (org.). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 1997.
Lima, Márcia. Trajetória educacional e realização sócio-econômica das mulheres negras. Revista Estudos Feministas, v. 3, n. 2, 1995. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/16467. Acesso em: 22 abr. 2024.
Queiroz, Delcele Mascarenhas. Mulheres no ensino superior no Brasil, 2000. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/0301t.PDF. Acesso em: 22 abr. 2024.
Munanga, Kabengele. Educação e diversidade étnico-racial: a importância da história do negro e da África no sistema educativo brasileiro. In: Coelho, W. N. B.; Müller, T. M. P. (org.). Relações étnico-raciais e diversidade. Niterói: Editora da UFF, 2014. p. 21-34.
Oliveira, Ozerina Victor de; Miranda, Cláudia. Multiculturalismo crítico, relações raciais e política curricular: a questão do hibridismo na Escola Sarã. Revista Brasileira de Educação, Cuiabá, n. 25, p. 67-81, 2004. Disponível em: https://doaj.org/article/81a735278e2e4fda874a7678a7bab97e. Acesso em: 22 abr. 2024.
Pinto, Regina Pahin. Movimento negro e educação do negro: ênfase na identidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 86, p. 41-50, 1993. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/936. Acesso em: 22 abr. 2024.
Souza, João Francisco. Prática pedagógica e formação de professores. In: Batista Neto, José; Santiago, Eliete (orgs.). Formação de professores e prática pedagógica. Recife: UFPE, 2009.
Santos, Cláudio Wilson dos; Mororó, Leila Pio. O desenvolvimento das licenciaturas no Brasil: dilemas, perspectivas e política de formação docente. Revista HISTEDBR, Campinas, v. 19, p. e019018, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652339. Acesso em: 25 nov. 2020.
Tardif, Maurice; Lessard, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
Zeichner, Kenneth M. Teacher education and the struggle for social justice. New York: Routledge, 2009.
LINKS:
Estudo traça perfil do professor de educação básica no Brasil. Disponível em: https://cutt.ly/fhzAmoE. Acesso em: 1.º dez. 2020.
Acontece no APUBH. “Me afirmar como professora é também uma forma de resistir”, diz Luana Tolentino. Disponível em: https://cutt.ly/nhzAPO9. Acesso em: 1.º dez. 2020.
Transformações recentes no perfil do docente das escolas estaduais e municipais de educação básica. Disponível em: https://cutt.ly/Phx5x1R. Acesso em: 2 dez. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-Curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.