Evaluative possibilities and historical awareness in the production of digital storytelling in podcast

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1110-1136

Keywords:

evaluation, history teaching, digital storytelling, podcast, historical awareness

Abstract

In the contemporary context, we need to develop methods for the use of digital technologies by the discipline of History, since there are few studies on this topic. This article analyzed the evaluation possibilities and evidence of historical awareness with digital storytelling in podcast, produced during a dynamic of formative evaluation in a discipline of History of Education in Brazil, taught to a class of Pedagogy. It was a qualitative study, based on the case study method, whose data were interpreted through content analysis. at the end of the study, we were able to confirm the potential of a dynamic of formative assessment based on the production of digital storytelling in podcast. This favored the evaluation of the development of substantive concepts, seeing evidence of historical awareness in the productions and favoring the creation, by students, of a narrative representation about of the historical contexts studied.

Author Biographies

Raphael de França e Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutorando em Educação Tecnológica (EDUMATEC/UFPE), tendo obtido o título de mestre pelo mesmo programa (2019). Possui Licenciatura em História (2013) e Especialização em Educação em Direitos Humanos (2015) ambas pela UFPE. Atua profissionalmente como Coordenador de Mídias Pedagógicas na Extensão da UPE. Atua no ensino superior, lecionando disciplinas relacionadas à educação, tecnologias digitais na educação e educação a distância. Também atua na formação continuada de professores, do nível básico ao superior, nas temáticas relacionadas à utilização de tecnologias na educação, metodologias ativas e ensino híbrido. Trabalhou na TVPE como educador nos projetos de educomunicação desenvolvidos pela empresa, entre eles o TVPE Escola; Atua principalmente nos seguintes temas: Tecnologias na Educação; ensino híbrido; Metodologias Ativas na educação; Avaliação de aprendizagem com tecnologias digitais, educação a distância, educação tecnológica, mídias na educação, educomunicação, direitos humanos e formação audiovisual; Metodologia científica, TCC.

 

Thelma Panerai Alves, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutorado em Inovação Educativa (Universidad de Deusto, Bilbao, Espanha). Licenciada em Letras, com especialização em Linguística. Professora Associada do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE), da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC). Estuda mídias digitais na educação; redes sociais e digitais na educação; formação online; cultura digital; e mediações interculturais. Principais áreas de interesse: estruturas narrativas digitais, narrativas transmídias e storytellings, etnografias digitais, metodologias audiovisuais participativas, feminismos e empoderamentos.

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Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos