Practicing Humanization

the Use of Narratives of Illness in Medical Graduation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e54481

Keywords:

curriculum, education higher, personal narrative, empathy

Abstract

The purpose of this research is to present how the undergraduate students of a medical course linked to a University Center located in the city of São Paulo, SP, experienced the collection of narratives of illness from people with chronic diseases and the impact caused by said experience. It is a qualitative research developed during the years of 2018 and 2019, whose corpus was composed of field diaries and transcripts of welcoming conversation circles. It was observed that the students highlighted learning aspects which they would not have access following only the anamnesis script, well-marked by interruptions and overly directed towards the disease, a procedure considered to be normal. The influence of the hidden curriculum was clear, but the collection of narratives provided these students with a moment of empathy and active listening, mobilizing affections and emotions.

Author Biography

Maria Elisa Gonzalez Manso, Centro Universitário São Camilo/SP

Doutora em Ciencias Sociais e Mestre em Gerontologia Social pela PUC-SP. Pós-doutorado em Gerontologia Social pela PUC SP. Especialista em Docencia em Saúde pela UFRGS. Médica e bacharel em Direito. Professora titular Centro Universitário São Camilo/SP.

References

Aguiar, Camila Stor; Formiga, Nilton S.; Cantilino, Amaury. Empatía en los estudiantes de medicina: un levantamiento de literatura. Eureka, v. 14, n. 2, p. 290-303, 2017. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-905778. Acesso em: 8 jun. 2018.

Ahrweiler, Florian; Neumann, Melanie; Goldblatt, Hadass; Hahn, Eckhart G.; Scheffer, Christian. Determinants of physician empathy during medical education: hypothetical conclusions from an exploratory qualitative survey of practicing physicians. BMC Medical Education, v. 12, n. 122, p. 1-12, 2014. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-14-122. Acesso em: 8 jun. 2018.

Araujo, Viviane Patrícia Colloca. O conceito de currículo oculto e a formação docente. Revista de Estudos Aplicados em Educação, v. 3, n. 6, p. 29-39, 2018. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_estudos_aplicados/article/view/5341. Acesso em: 8 jan. 2019.

Ayres, José Ricardo Carvalho M.; Rios, Izabel Cristina; Schraiber, Lilia Blima; Falcão, Marcia Tereza C.; Mota, André. Humanidades como disciplina da graduação em medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 37, p. 455-463, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/JYMLBFkT45jR8MzXpxFtCms/abstract/?lang=en. Acesso em: 8 jun. 2018.

Bardin. Laurence. Análise de conteúdo: edição revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2016.

Batley, Nicholas J.; Nasreddine, Zeina; Chami, Ali; Zebian, Dina; Bachir, Rana; Abbas, Hussein A. Cynicism and other attitudes towards patients in an emergency department in a middle eastern tertiary care center. BMC Medical Education, v. 6, n. 36, p. 1-9, 2016. Disponível em: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-016-0539-y. Acesso em: 8 jun. 2018.

Biglino, Giovanni; Bucciarelli-Ducci, Chiara; Caputo, Massimo; Hurwitz, Brian et al. Towards a narrative cardiology: exploring, holding, and re-presenting narratives of heart disease. Cardiovascular Diagnosis Therapy, v. 9, n. 1, p. 73-77, 2019. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6382652/. Acesso em: 8 dez. 2019.

Blasco, Pablo G. É possível humanizar a medicina? Reflexões a propósito do uso do cinema na educação médica. Mundo da Saúde, v. 34, n. 3, p. 357-67, 2010. Disponível em: https://sobramfa.com.br/wp-content/uploads/2014/10/2010_dez_e_possivel_humanizar_a_medicina.pdf. Acesso em: 8 jun. 2018.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. CNES. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Nutrição. Parecer CNE/CES n.º 1133/2001. Brasília: CNES, 2001a.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. CNES. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Parecer CNE/CES n.º 04/2001. Brasília: CNES, 2001b.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. CNES. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Parecer CNE/CES n.º 116/2014. Brasília: CNES, 2014.

Camargo, Brígido Vizeu; Justo, Ana Maria. Tutorial para o uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição – LACCOS. 2013. Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em: 8 jun. 2018.

Camargo Jr., Kenneth Rochel. A biomedicina. Physis, v. 15, p. 177-201, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/BmZ6PN6vDQyXgntsPXqWrRL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2018.

Carelli, Fabiana Buitor; Pompilio, Carlos Eduardo. O silêncio dos inocentes: por um estudo narrativo da prática médica. Interface, Botucatu, v. 17, n. 46, p. 677-681, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/yDwxhYgkMnn6xrzW4zr4Bzz/#. Acesso em: 8 jun. 2018.

Charon, Rita; Dasgupta, Savantani; Hermann, Nellie; Irvine, Craig et al. Principles and Practice of Narrative Medicine. New York: Oxford University Press, 2017.

Claro, Lenita Barreto Lorena; Mendes, Ana Alice Amorim. Uma experiência do uso de narrativas na formação de estudantes de Medicina. Interface, Botucatu, v. 22, n. 65, p. 621-30, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/8sbztxcRPsVKGMdKRLgzFPp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 jan. 2019.

De Benedetto, Maria Auxiliadora Craice; Gallian, Dante Marcelo Claramonte. The narratives of medicine and nursing students: the concealed curriculum and the dehumanization of health care. Interface, Botucatu, v. 22, n. 67, p. 1197-1207, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/WHPJt7wnscmbYBt7dhL76ZD/?lang=pt. Acesso em: 8 jan. 2019.

Fernandes, Izabel. A pertinência da medicina narrativa na prática clínica. Revista Portuguesa Medicina Geral Família, v. 30, p. 289-90, 2014. Disponível em: https://rpmgf.pt/ojs/index.php/rpmgf/article/view/11384. Acesso em: 8 jun. 2018.

Foucault, Michel. A história da clínica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

Freire, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

Freire, Paulo. Pedagogia da esperança. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

Gimeno Sacristán, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Giroux, Henry. Educação social em sala de aula: a dinâmica do currículo oculto. In: Giroux, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. p. 55-77.

Good, Byron. Medicine, Rationality and Experience: An Anthropological Perspective. New York, E.U.A: Cambridge Press, 1994.

Good, Byron; Delvechio Good, Mary Jo. Narrative and the cultural construction of illness and healing. California: University of California Press, 2000.

Hojat, Mohammadreza; Vergare, Michael J.; Maxwell, Kaye; Brainard, George; Herrine, Steven K.; Isenberg, Gerald A.; Veloski, Jon; Gonella, Joseph S. The devil is in the third year: a longitudinal study of erosion of empathy in medical school. Academic Medicine, v. 84, n. 9, p. 1182-1191, 2009. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19707055/. Acesso em: 8 jun. 2018.

Kleinmam, Arthur. Patients and Healers in the Context of Cultures. An Exploration of Boderland between Anthropology and Psychiatry. Los Angeles: University of California Press, 1980.

Laplantine, François. Antropologia da doença. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

Mallet, Ana Luisa Rocha; Andrade, Luciana; Geovanini, Fatima; Carvalho, Silvia Barbosa. Medicina narrativa: para além de uma história única. International Journal of Cardiovascular Sciences, v. 29, n. 3, p. 233-235, 2016. Disponível em: http://sociedades.cardiol.br/socerj/ijcs/english/sumario/29/pdf/v29n3a11.pdf. Acesso em: 8 jun. 2018.

Manso, Maria Elisa Gonzalez; Mello, Isabella Gonzalez Raposo; Costa, Nicolle de Souza Duarte; Costa, Nicole Bueno. Convivendo com o câncer: narrativas de adoecimento de um grupo de pessoas idosas na cidade de São Paulo. Revista Kairós-Gerontologia, v. 22, n. 3, p. 67-84, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/view/46758. Acesso em: 8 jun. 2020.

Manso, Maria Elisa Gonzalez; Torres, Renata Laszlo. Narrativas de adoecimento: metodologia para a educação continuada em enfermagem. Revista Recien, v. 10, n. 30, p. 159-167, 2020. Disponível em: https://www.recien.com.br/index.php/recien/article/view/275. Acesso em: 8 dez. 2020.

Masana, Lina. Entre médicos y antropólogos. La escucha atenta y comprometida de la experiencia narrada de la enfermedad crónica. In: Martinez-Hernaéz Àngel; Masana, Lina; Digiacomo Susan. Evidencias y narrativas en la atención sanitaria. Tarragona: URV, 2015. p. 191-224.

Masetto, Marcos T. Desafios para a docência universitária na contemporaneidade: professor-aluno em inter-ação adulta. São Paulo: Avercamp, 2015.

Milota, M. M.; Van Thiel, G. J. M. W.; Van Delden, J. J. M. Narrative medicine as a medical education tool: A systematic review. Medical Teacher, v. 41, n. 7, p. 802-810, 2019. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30983460/ . Acesso em: 8 dez. 2020.

Moscovici, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2009.

Porto, Celmo Celeno; Porto, Arnaldo Lemos. Semiologia médica. Rio de Janeiro: Guanabara-Koogan, 2019.

Rios, Izabel Cristina; Sirino, Caroline Braga. A humanização no ensino de gradua¬ção em medicina: o olhar dos estudantes. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 3, p. 401-409, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/gTydDcCgK9NHfWJVDR4R6Fc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2020.

Sousa, Yuri Sá Oliveira; Gondim, Sonia Maria Guedes; Carias, Iago Andrade; Batista, Jonatan Santana; Machado, Katlyane. O uso do software IRAMUTEQ na análise de dados de entrevistas. Pesquisa Prática Psicologia, v. 15, n. 2, p. e3283, 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082020000200015. Acesso em: 8 dez. 2020.

Souza, Alicia Navarro; Rocha, Hélio Antônio; Gomes, Maria Katia; Bastos, Daniela Freitas. A narrativa de adoecimento e as práticas formativas na construção da realidade clínica. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Educação Médica, 2014.

Souza, Marli Aparecida Rocha; Wall, Marilen Loewen; Thuler, Andrea Cristina de Moraes Chaves; Lowen, Ingrid Margareth Voth; Peres, Aida Maria. The use of IRAMUTEQ software for data analysis in qualitative research. Revista da Escola de Enfermagem USP, v. 52, p. e03353, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/pPCgsCCgX7t7mZWfp6QfCcC/?lang=pt. Acesso em: 8 dez. 2019.

Stelet, Bruno Pereira; Romano, Valeria Ferreia; Carrijo, Ana Paula Borges; Teixeira Junior, Jorge Esteves. Portfólio reflexivo: subsídios filosóficos para uma práxis narrativa no ensino médico. Interface, Botucatu, v. 21, n. 60, p. 165-76, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/KMjBkSkxFFtbMZxggDP9cRL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2018.

Stewart, Moira; Brown, Judith Belle; Weston, W. Wayne; McWhinney, Ian R.; McWilliam, Carol L.; Freeman, Thomas R. Medicina centrada na pessoa: transformando o método clínico. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Tapajós, Ricardo. Introducing the arts into medical curricula. Interface, Botucatu, v. 6, n. 10, p. 27-36, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/xQHjcnfXrtsL9Z54LXycqPH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 jun. 2018.

Published

2023-09-08

Issue

Section

Artigos