Relationship between gender equity in higher education and (technological) development in Mozambique

Authors

  • Telma Amorgiana Fulane Tambe Universidade Federal de Mato Grosso/Escola Secundaria Gwaza_Muthini_Moçambique https://orcid.org/0000-0001-6467-2621
  • Candida Soares da Costa Universidade Federal de Mato Grosso https://orcid.org/0000-0002-2371-6605
  • António Cipriano Parafino Gonçalves Universidade Eduardo Mondlane

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p100-127

Keywords:

gender, socioeconomic development, CNEAS

Abstract

The article analyzes how (technological) development affects women's participation in enrollment in specific areas of Natural Sciences, Engineering, Agriculture and Health (CNEAS) in higher education, based on socioeconomic indicators. Combining two national data sources: provincial and national census figures from the National Institute of Statistics/INE (2007; 2015; 2017a) and data from the Ministry of Science, Technology, Higher Education and Professional Technical (MCTESTP), between 2010 and 2015, estimates women's participation in specific areas such as information technology, engineering and health. The results indicate greater participation of women in the capital Maputo; the indicators of socioeconomic development and urbanization are positive predictors of greater participation of women in health courses, but negatively predict their participation in Information Technologies and engineering.

Author Biographies

Telma Amorgiana Fulane Tambe, Universidade Federal de Mato Grosso/Escola Secundaria Gwaza_Muthini_Moçambique

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso_Progragrama de Pós-graduação em Educação e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Sobre Relações Raciais e Educação (Nepre).

Candida Soares da Costa, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação, Professora Associada da Universidade Federal de Mato Grosso, atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (nível Mestrado e Doutorado) e coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas Sobre Relações Raciais e Educação (Nepre).

António Cipriano Parafino Gonçalves, Universidade Eduardo Mondlane

Doutor em Educação, Professor Auxiliar à Faculdade de Educação da Universidade Eduardo Mondlane, Programa de Pós-graduação em Educaçã (nivel de Mestrado e Doutorado), onde é o respectivo Director

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Published

2022-03-30

Issue

Section

Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS