Quilombola School Education in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e54663

Keywords:

education, quilombolas, Amazon

Abstract

This article proposes to raise a theoretical discussion around Quilombola School Education in the Amazon, aiming at a reflection on the black presence in the Amazon, considering its history of struggles and achievements and more specifically on the educational process of this historically marginalized collective in this region where there are still few studies on this issue. The research is bibliographic and documentary, with a qualitative approach, and the study corpus is formed by data extracted from the Education Secretariat of the municipalities of Amazonas where there is a quilombola community. We conclude that, although laws that benefit Quilombola Education in Basic Education already exist, there is still a long way to go before we can actually implement a curriculum that offers a differentiated education that strengthens Quilombola identity.

Author Biographies

Laura Belém Pereira, Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa e Respectiva Literatura pela Faculdade do Grupo UNIASSELVI (2010) e especialização em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura. Professora - Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura. Mestra em Educação Pela Universidade Federal do Amazonas. Membro do Núcleo de Estudos de Linguagem da Amazônia- NEL- AMAZÔNIA/CNPQ.

Hellen Cristina Picanço Simas, Universidade Federal do Amazonas - Ufam

Professora Associada da Universidade Federal do Amazonas e professora visitante na Universidade de Santiago de Compostela em 2022. Possui doutorado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2013); mestrado em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (2009); graduação em Letras pela Universidade Federal do Amazonas (2006). Pós-doutorado em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal Fluminense (2018). Pós-doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura pela Universidade do Norte de Tocantins (2022). Líder do Núcleo de Estudos de Linguagens da Amazônia (Nel-Amazônia/CNPq). Membro do programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas e bolsista CNPq pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Membro da comissão de Línguas Ameaçadas da Associação Brasileira de Linguística – ABRALIN. Foi membro titular da Câmara de Assessoramento Científico FAPEAM (2015-2016). Atualmente desenvolve pesquisa relacionada à Políticas Linguísticas e Processos Educativos Amazônicos.

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Published

2024-04-30

Issue

Section

Artigos