Sociomuseology, Diversity and Education

For a Critical, Plural And Dialogical Curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p319-346

Keywords:

sociomuseology, curriculum, museology, culture, education

Abstract

In this paper, we reflect on the scenario of museums and memory institutions and their interfaces with curriculum of the Specialization course in Museology, Culture and Education, based on the Sociomuseology, offered by the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP) , in the context of Continuing Education. The aim is to understand some of the skills and competences required of professionals in the contemporary field of museums, in order to highlight the expansion of museological functions and practices and emphasize the contemporary museum as a locus of teaching, research and extension that enables appropriation of cultural, social and political phenomena. The discussion is permeated by research that combine the daily work experiences of museums, their impacts on the relationship with learning, the exercise of teaching at different levels and educational and interdisciplinary museological practices.

Author Biographies

Luciana Pasqualucci, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo - SP, Brasil. Professora e coordenadora do curso de Especialização em Museologia, Cultura e Educação.

Pós-doutoranda em Museologia pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - ULHT. Doutora e mestre em Educação: Currículo, pela PUC-SP. Pesquisadora do grupo Políticas de Educação/Currículo no Brasil -CNPq/PUC-SP. Membra cofundadora do projeto PUC MUSEUS - PUC-SP. Coordenadora do Grupo Sociomuselogia, Pensamento crítico e Universidade, vinculado à Cátedra UNESCO "Educação, Cidadania e Diversidade Cultural".  Membra do ICOM: The International Council of Museum / CECA: Committee for Education and Cultural Action. Vinte anos de atuação na área educacional como docente, autora, consultora, palestrante e gestora. 

Alberto Luiz Schneider, Pontifícia Universidade católica de São Paulo - PUC-SP. Faculdade de Ciências Sociais.

Professor de História do Brasil e membro do Programa de Estudos Pós-Graduados em História da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Também é professor do Mestrado Profissional em Práticas Docentes no Ensino Fundamental, na Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). É doutor em História pela UNICAMP, com pós doutorado na USP e no KING’S COLLEGE LONDON.

Judite Primo, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - ULHT

Doutora em Educação pela Universidade Portucalense Infante D. Henrique (2007), Mestre em Museologia pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (2000) e Licenciada em Museologia pela Universidade Federal da Bahia (1996). Titular da Cátedra UNESCO “Educação, Cidadania e Diversidade Cultural''. Investigadora Principal da FCT – CeiED onde desenvolve o projeto “Teoria e Prática da Sociomuseologia.” Professora Universitária na área da Sociomuseologia na Universidade Lusófona e Investigadora do Centro de Estudos Interdisciplinar em Educação e Desenvolvimento – CeiED.iED.

Mario Moutinho, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias - ULHT

Doutor em Antropologia pela Universidade de Paris VII-Jussieu, Arquiteto pela Escola nacional Superior de Belas-Artes de Paris, Coordenador do Departamento de Museologia da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Membro da Coordenação da Cátedra UNESCO “Educação Cidadania e Diversidade Cultural da mesma universidade. Vice-presidente e fundador do Movimento Internacional para uma Nova Museologia MINOM-ICOM.

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Published

2022-03-30

Issue

Section

Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS