The Cultural Diversity in the Curriculum of the Municipal Educational System of Guanambi/BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1442-1463

Keywords:

curriculum, cultural diversity, critical intercultural education.

Abstract

This article is the result of a research that aimed to analyze how cultural diversity is included in the curriculum of the Municipal Educational system of Guanambi/BA. This is a qualitative study, which had as data source the Curriculum Proposal of the system and semi-structured interviews, which were carried out with five teachers. The data were produced through the technique of content analysis in the thematic modality, whose procedures showed that the conception of cultural diversity in the analyzed curriculum is still linked to a liberal view, with a prevalence of standardizing mechanisms in teaching, a condition which reveals that the curriculum is still articulated according to the universalization of knowledge and which highlights the emergence of critical intercultural education.

Author Biographies

Marinete da Frota Figueredo, Rede Municipal de Ensino de Guanambi/BA

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Membro do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão Paulo Freire da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus XII. Professora da Rede Municipal de Ensino de Guanambi/BA.

Dinalva de Jesus Santana Macêdo, Universidade do Estado da Bahia (UNEB);Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb); Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia (Uneb); Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (PPGED-Uesb).

References

APPLE, Michael Whitman. A política do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional? In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2002. p. 71-106.

ARROYO, Miguel Gonzalez. A educação básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004. p. 65-86.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n.º 8, de 20 de novembro de 2012. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília, DF, 2012.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45-56, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 18 ago. 2020.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 28 jun. 2020.

CANDAU, Vera Maria. Didática: tecendo/reinventando saberes e práticas. Rio de Janeiro: Letras, 2018.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.

FREITAS, Luiz Carlos. A importância da avaliação: em defesa de uma responsabilização participativa. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 127-139, maio/ago. 2016. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3156/2891. Acesso em: 17 nov. 2020.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade e currículo. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (Orgs.). Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 17-47.

LIMA, Hayla Fernanda Moura; MACÊDO, Dinalva de Jesus Santana. A comunidade quilombola de Queimadas: a luta pelo reconhecimento e valorização da memória/história. Práxis Educacional, v. 16, n. 39, p. 520-542, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6407. Acesso em: 12 nov. 2019.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACHADO, Ilma Ferreira. Um projeto político‐pedagógico para a escola do campo. Caderno de Pesquisa: Pensamento Educacional, v. 4, n. 8, p. 191‐219, jul./dez. 2009. Disponível em: https://seer.utp.br/index.php/a/article/view/1911/1631. Acesso em: 12 nov. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 7-31.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

PEREIRA, Lindomar Santana Aranha; SANTOS, Ana Patrícia Bezerra dos. Proposta Curricular da Rede Municipal de Ensino de Guanambi. Guanambi: Prefeitura Municipal de Guanambi; Secretaria de Educação: Centro de Treinamento de Ensino e de Apoio Pedagógico, 2016.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 48, p. 11-32, jun. 1997. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Concepcao_multicultural_direitos_humanos_RCCS48.PDF. Acesso em: 25 nov. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Tempo, códigos barrocos e canonização. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 51, p. 3-20, 1998. Disponível em: https://estudogeral.sib.uc.pt/bitstream/10316/10807/1/Tempo,%20C%C3%B3digos%20Barrocos%20e%20Canoniza%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 23 nov. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Dilemas do nosso tempo: globalização, multiculturalismo e conhecimento. Educação & Realidade, v. 26, n. 1, p. 13-32, jan./jun. 2001. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/41311/26143. Acesso em: 13 dez. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 237-280, out. 2002. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Sociologia_das_ausencias_RCCS63.PDF. Acesso em: 28 dez. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009. p. 23-71.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

TEIXEIRA, Érica Samilly Silva; MACÊDO, Dinalva de Jesus Santana. O trabalho das escolas com as questões raciais: o que dizem as mães e as lideranças quilombolas. Anais do VII Seminário Nacional e III Seminário Internacional (Seminário GEPRAXIS), Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 7, n. 7, p. 5627-5642, maio 2019. Disponível em: http://anais.uesb.br/index.php/semgepraxis/article/viewFile/9169/8975. Acesso em: 16 jul. 2020.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 155-172.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos