Possible (im) dialogues

when the curriculum meets intolerance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p735-758

Keywords:

curriculum, high school, the teaching of art, decoloniality

Abstract

The objective is to reflect on the role of the Arts teacher in High School and the new National Common Curriculum Base in teaching practice. The research has a descriptive qualitative approach, the subjects are art teachers, students, and community members. Self-narratives, interviews, and documentary records in the period 2019-2020, in a Federal Institute on the Brazil-Bolivia border. Theoretical contributions are in the studies of Curriculum, Coloniality, and Art Teaching. The narrative brings the prejudices suffered and the penalties for free artistic production in the institution. Results indicate the growth of censorship and intolerance to freedom of expression and teaching; an uncritical curriculum linked to the obligation to reproduce standardized knowledge; official speeches and documents assuming the opposite.

Author Biographies

Carmen Tereza Velanga, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professora TITULAR da Universidade Federal de Rondônia, area de EDUCAÇÃO. Pós-Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo -FE-USP, 2014). Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP, 2003). Mestre em Educação (Politicas Públicas e Administração Escolar/UFRJ). Graduada em Pedagogia, e Especialista em Educação Especial pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP/ /Marília). Linhas de Pesquisa: Formação Docente. Currículo e Práticas Pedagógicas , Inovações Curriculares e Tecnológicas; Gestão Educacional do Currículo . Professora pesquisadora da Universidade Federal de Rondônia (UNIR- Porto Velho),vinculada ao Departamento de Ciências da Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, (PPGE-UNIR), docente do Mestrado Acadêmico em Educação e Mestrado Profissional em Educação Escolar (PPGEE-MEPE-UNIR). Atua como pesquisadora nas seguintes temáticas: Currículo. Diversidade Intercultural. Educação Inclusiva.Educação Tecnológica. . Educação Integral.Praticas Pedagógicas. Pensamento Educacional de Paulo Freire.Participou do PROCAD/CAPES com a UNIR-USP-Faculdade de Educação- investigando o currículo e diversidade cultural e também do PROCAD com a UNIR-UNICAMP/ UFOPA (Universidade Federal do Oeste do Para), investigando a Educação Integral na região Norte. Membro dos grupos de Pesquisa: Praxis (PPGE;MEDUC;UNIR), EDUCA (PPGEE; MEPE;UNIR); Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas - GEIFA e HISTEDBR-UNIR. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1324-4704

Carlos Alberto Bosquê Junior, Instituto Federal de Educacao, Ciencia e Tecnologia de Rondonia (Ifro)

Possui Mestrado em Educação Profissional Escolar pela Universidade Federal de Rondônia - Unir, Graduação Acadêmica em Licenciatura de Educação Artística - Bacharel em Pintura pela Faculdade de Belas Artes de São Paulo - Febasp, Especialização em Educação para Jovens e Adultos - EJA. Atualmente é professor da Educação Básica, Técnica e Tecnológica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - Ifro, Artista Plástico, Arte Educador.

Melissa Velanga Moreira, Instituto Federal de Educacao, Ciencia e tecnologia de Rondonia (IFRO)

Professora de Língua Portuguesa e Literatura. Foi professora substituta do Instituto Federal, Ciência e Tecnologia de Rondônia, Campus - Colorado do Oeste. Licenciada em Letras/Português pela Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR), com Pós-Graduação "Lato Sensu" em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade Santo André, e Mestrado em Letras/Português pela Fundação Universidade Federal de Rondônia.

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos