Education and diversity in the perceptions of teachers and school managers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p40-69

Keywords:

inclusive school, education and diversity, school management, teaching perceptions, diversity and difference

Abstract

We sought to analyze the perceptions of History teachers and public school managers on the relationship between education and diversity as well as on inclusive school. In a qualitative perspective, it was based on bibliographic research and interviews analyzed in the light of Bardin's (2009) perspective. Theoretically, it was based on Chartier (1990) and on Charlot (1979, 2013, 2020). Beyond the cultural sphere, diversity is not to be confused with differences, thus, it considers the origins, permanence and implications of inequalities. The professionals' perceptions demonstrated the need to appropriate the foundations of inclusive education and current academic discussions, public policies and curriculum guidelines on diversity, as well as deepening training processes in view of changes in professional perceptions and practices materialized in the curriculum.

Author Biographies

Crislane Barbosa Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Associada do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo e do Programa de Pós-graduação em Educação, do Centro de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É Licenciada e Bacharel em História pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Especialista em Gestão Escolar pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS).

Bernard Charlot, Universidade Federal de Sergipe

Professor Titular Emérito da Universidade Paris 8 (França). Atualmente, é Professor Voluntário do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (Brasil).

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Published

2022-03-30

Issue

Section

Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS