Critical and visual literacies in the teaching of Portuguese and English in education for the deaf
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e54698Keywords:
critical and visual literacy, written Portuguese, written English, education for the deaf, reading and writingAbstract
This article, interpretive in nature, is an excerpt from a research that investigates the possible contributions of critical and visual literacies in teaching Portuguese and English in written form to two groups of deaf students in the final grades of Elementary School, between 2018 and 2019. The work consists of developed activities, photographic records, and excerpts from transcribed classes in Brazilian Sign Language (acronym LIBRAS, in Portuguese). The theoretical perspective is based on critical and visual literacies, and the methodological approach is that of interpretive school autoethnography. The results point to reading and writing practices with texts in Portuguese and English as a more flexible and critical learning space among different languages, cultures, and linguistic modalities. Critical and visual literacy practices make reading more comprehensive and writing more meaningful to the students’ experiences.
References
COELHO, Jubileia Mendes de Matos. Borderland: Formação de professores e práticas de letramento de inglês para alunos surdos. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade de Mato Grosso, Cuiabá, 2017.
COELHO, Jubileia Mendes de Matos. #SURDOSEXISTEM. In: BARONAS, Roberto Leiser; BORNEMANN, Neila Barbosa de Oliveira; LIMA, Criseida Zambotto; ALMEIDA, Terezinha Ferreira; MELO, Andréia. (orgs.). Lambadão discursivo: estudos de discursividades no Mato Grosso. Araraquara: Letraria, 2018. p. 106-116.
FERRAZ, Daniel de Mello Ferraz e Claudia Jotto; KAWACHI-FURLAN. As imagens nas aulas de inglês: por um letramento visual ético e responsável. In: FERRAZ, Daniel de Mello; KAWACHI-FURLAN, Claudia Jotto. (orgs.). Bate-papo com educadores linguísticos: letramentos, formação docente e criticidade. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. p. 205-219.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Educação linguística crítica e identidades sociais de raça. In: PESSOA, Rosane. Rocha; SILVESTRE, Viviane Pires Viana; MONTE MÓR, Walkiria. (orgs.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 39-46.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008 [1969].
FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Edições Loyola, 1996 [1970].
GEE, James Paul. Social linguistics and literacies: Ideology in discourses. London: Taylor and Francis, 1996.
GESUELLI, Zilda Maria. A escrita como fenômeno visual nas práticas discursivas de alunos surdos In: LODI, Ana Cláudia Balieiro; HARRISON, Kathrin Marie Pacheco; CAMPOS, Sandra Regina Leite (orgs.). Leitura e escrita no contexto da diversidade. Porto Alegre: Mediação, 2015. p. 39-48.
GOLDSTEIN, Ben. Visual literacy in English language teaching: Part of the Cambridge Papers in ELT series. [pdf] Cambridge: Cambridge University Press, 2016.
GIORDANI. Liliane Ferrari Giordani. Letramentos na educação de surdos: escrever o que está escrito nas ruas. In: THOMA, Adriana Silva; LOPES, Maura Corcini (orgs.). A invenção da surdez: cultura, alteridade, identidade e diferença no campo da educação. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2004. p. 114-127.
JESUS, Dánie Marcelo. Letramentos para as diferenças: minhas histórias e meus sentidos como docente nos estudos de linguagem. In: PESSOA, Rosane. Rocha; SILVESTRE, Viviane Pires Viana; MONTE MÓR, Walkiria. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 93-102.
JORDÃO, Clarissa Menezes. Abordagem comunicativa, pedagogia crítica e letramento crítico: farinhas do mesmo saco? In: ROCHA, Cláudia Hildsdorf; MACIEL, Ruberval Franco. (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes, 2015. p. 69-90.
JORDÃO, Clarissa Menezes. No tabuleiro da professora tem... letramento crítico. In: JESUS, Danie Marcelo de; CARBONIERI, Divanize. (org.). Práticas de Multiletramentos e Letramento Crítico: outros sentidos para a sala de aula de línguas. Campinas: Pontes, 2016. p. 41-53.
JORDÃO, Clarissa Menezes. Uma jornada crítica em retrospecto, ou de como se respira no mar. In: PESSOA, Rosane. Rocha; SILVESTRE, Viviane Pires Viana; MONTE MÓR, Walkiria. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil [recurso eletrônico]: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 69-80.
KARNOPP, Lodenir Becker; PEREIRA, Maria Cristina Cunha. Concepções de leitura e de escrita na educação de surdos. In: LODI, Ana Cláudia Balieiro; HARRISON, Kathrin Marie Pacheco; CAMPOS, Sandra Regina Leite (orgs.). Leitura e escrita no contexto da diversidade. Porto Alegre: Mediação, 2015. p. 33-38.
KARNOPP, Lodenir Becker; ROSA, André Luis Matiolli; ALMEIDA, Elomena Barboza de. Apropriação da Libras e o constituir-se surdo: a relação professor surdo-alunos surdos em um contexto educacional bilíngue. ReVEL, v. 10, n. 19, 2012. Disponível em: www.revel.inf.br. Acesso em: 3 abr. 2021.
LODI, Ana Cláudia Balieiro; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa. A inclusão escolar bilíngue de alunos surdos no ensino infantil e fundamental: princípios, breve histórico e perspectivas. In: LODI, Ana Cristina; LACERDA, Cristina (orgs.). Uma escola duas línguas: letramento em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 7-32.
LODI, Ana Cláudia Balieiro. Educação bilíngue para surdos e inclusão segundo a Política Nacional de Educação Especial e o Decreto n. 5.626/05. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 49-63, jan./mar. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/sr67CQpjymCWzBVhLmvVNKz/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 nov.2024.
PARDO, Fernando da Silva. Ensino de línguas, letramentos e desenvolvimento crítico na escola pública: observações e auto-observações. 2018. 218f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
ONO, Fabrício Tetsuya Parreira. formação do formador de professores: uma pesquisa autoetnográfica na área de língua inglesa. 2017. Tese (Doutorado em Letras) –Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: SAGE Publications Ltd, 2007.
SABOTA, Barbara. Do meu encontro com a educação linguística crítica ou de como eu tenho revisitado meu fazer docente. In: PESSOA, Rosane. Rocha; SILVESTRE, Viviane Pires Viana; MONTE MÓR, Walkiria. (org.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018. p. 59-68.
SKLIAR, Carlos. Os Estudos Surdos em Educação. In: SKLIAR, Carlos. (org.). A surdez: um olhar sobreas diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2005. p. 07-32.
STREET, Brian Vincent. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.