Writing practices by students with Autistic Spectrum Disorder (ASD) in higher education

speeches, trajectories and traces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e54708

Keywords:

writing, autism spectrum disorder, accessibility

Abstract

The entry of people with ASD into higher education is recent and increasingly common. This level of education requires complex writing practices, enhanced or hindered depending on the barriers experienced and the mediations offered. Through the analysis of questionnaires that focus on writing, answered by 13 students with ASD, from five Federal Universities in the South of Brazil, this educational trajectory was revisited with the aim of indicating ways that can make teaching practices attentive to diversity. The results, analyzed from the Foucauldian perspective of discourse, point to the difficulty of interaction as the main barrier, textual production as dependent on very clear indications and show that “dysfunctional” practices must be reinterpreted as alternative forms of meaning construction that need considered in curricular trajectories.

Author Biographies

Vivian Ferreira Dias, Universidade Federal do Paraná

Fonoaudióloga e Mestre em Filosofia pela Unesp (Marília), Especialista em Leitura e Escrita (pelo CEFAC) e Doutora em Ciências Humanas pela UFSC. É servidora da Coordenadoria de Acessibilidade Educacional da UFSC e realiza estágio Pós-doutoral em Educação pela UFPR. Tem experiência clínica, na docência e como terapeuta de Equoterapia. Interessa-se por questões relativas à acessibilidade e ao discurso.

Laura Ceretta Moreira, Universidade Federal do Paraná

Possui Licenciatura em Educação Especial pela UFSM e em Pedagogia pela FIC- Santa Maria/RS. Mestrado em Educação pela UFSM e Doutorado em Educação pela USP. É professora Associada IV da UFPR, no Setor de Educação no Departamento de Planejamento e Administração Escolar e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação Inclusiva, Política, Gestão e Planejamento Educacional. Atua principalmente nas seguintes temáticas de pesquisa: diferença, diversidade, inclusão e desigualdade social, educação especial, ensino superior, acessibilidade, altas habilidades/superdotação e transtorno do espectro autista.

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Published

2024-04-01

Issue

Section

Artigos