Children's bodies and pandemic
contrapositions for the existence of a common curriculum
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e54732Keywords:
child body; school; social isolation; curriculum.Abstract
Realizing the loss of power of multiple ways of learning and teaching in the face of the demand for a common national curriculum, we write with the aim of reflecting on concepts capable of highlighting some consequences of the COVID-19 pandemic for the student experience and for curricula schoolchildren. For this, we used authors such as Sennett (2003), Arroyo (2012), Buss-Simão (2012), Souza (2020), Correia and Zoboli (2021), Moreira, Santos and Gandin (2017). The analysis of the concepts of “body, city, common notions, urban periphery and territory effect” brought attention to the pretension of subjugating bodies by establishing a common national curriculum. So, we concluded that the Common National Curriculum Base disempowers children's bodies as if they did not manifest themselves, just flowed according to what was thought for them, in a project of society.
References
ARROYO, Miguel Gonzalez. Corpos precarizados que interrogam nossa ética profissional. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; SILVA, Maurício Roberto da (Orgs.). Corpo infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 23-54.
BUSS-SIMÃO, Márcia. A dimensão corporal entre a ordem e caos: espaços e tempos organizados pelos adultos e pelas crianças. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; SILVA, Maurício Roberto da (Orgs.). Corpo infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 259-279.
CORREIA, Elder Silva; ZOBOLI, Fabio. Corpo, “produção do comum” e currículo: sobre a (im)possibilidade de uma Base Nacional Comum Curricular. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 301-322, 2021. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/43085/34916. Acesso em: 11 jun. 2021.
MOREIRA, Simone Costa; SANTOS, Graziella Souza dos; GANDIN, Luís Armando. Periferias Urbanas e Efeito do Território: contribuições conceituais para análises de processos curriculares e do trabalho escolar. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, p. 927-957, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/34909/24422. Acesso em: 11 jun. 2021.
SANTOS, Graziella Souza dos. Recontextualizações Curriculares: uma análise sobre os processos curriculares no âmbito do planejamento e das práticas pedagógicas de ensino dos professores. Porto Alegre, 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/168886/001048056.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 jun. 2021.
SENNETT, Richard. Carne e pedra: o corpo e a cidade na civilização ocidental. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.
SOUZA, Viviane Martins de. Sobre espaços e tempos da infância: a urgência dos direitos das crianças no mundo em tempos de Covid-19. In: TÖWS, Ricardo Luiz; MALYSZ, Sandra Terezinha; ENDLICH, Angela Maria (Orgs.). Pandemia, espaço e tempo: reflexões geográficas. Maringá: PGE - Programa de Pós-Graduação em Geografia, 2020. p. 160-184.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.