Schooling trajectories of negros/as and quilombolas

some references to diversify the curriculums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p128-154

Keywords:

blacks, quilombolas, schooling trajectories, education, curriculum

Abstract

This article is the result of research on the access of black people and quilombolas to school education. The objective here is to reflect on the diversity of the school curriculum based on the demands of black and quilombola students for the inclusion of Afro-Brazilian culture and the trajectories of schooling of black characters and intellectuals in the school curriculum at all levels of education. The methodology used is a bibliography review on black trajectories and interviews with black students and quilombolas. By analyzing the data, it appears that the history, memory and legacies of black authors in Brazil and in the diaspora who write about black history and cultures influence the actions of these students, but these characters were silenced and not recognized in the curricula schools and university courses. The claim is that they are included.

Author Biographies

Osvaldo Martins de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Antropologia Social e professor no Departamento de Ciências Sociais e no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal do Espírito Santo.

Luana Ribeiro da Trindade, Universidade Federal de São Carlos

Mestra em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Espírito Santo e doutoranda em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos (SP).

Paula Aristeu Alves, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduação em Serviço Social e mestrado em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal do Espírito Santo.

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Published

2022-03-30

Issue

Section

Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS