Personalized education and formative assessment in digital learning ecosystems in higher education
articulating digital curriculum and cultural diversity
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1043-1063Keywords:
avaliação no contexto híbrido-formativo, evaluation in the hybrid-formative contexto, universityAbstract
This article aims to reflect on the pressing educational paradigm shift in order to incorporate the digital curriculum and technologies into education, opposing the centrality of the teacher in the teaching-learning process, respecting cultural differences. The study carried out was based on the lesson of Luckesi and Hoffmann (formative assessment); by Candau, Almeida e Silva, Moreira, Schlemmer (curriculum and digital culture); Zaduski, Lima and Schlunzen Jr (digital ecosystems). The method used was the bibliographic, in a qualitative research approach, which is still explanatory. The results point to the feasibility of institutionalizing the model of digital learning ecosystems in universities, through hybrid education, enabling personalized education, respect for cultural differences and the consolidation of the digital curriculum.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de; SILVA, Maria da Graça Moreira. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 7, n. 1, abr. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/5676. Acesso em: 10 jun. 2021.
CANDAU, Vera Maria (Org.). Sociedade, educação e cultura(s): questões e propostas. Petrópolis: Vozes, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Maria Auxiliadora Silva. Avaliação da aprendizagem em ambientes de formação online: aportes para uma abordagem hermenêutica. Domínio Público, Salvador, 2009. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/cp126433.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.
GARCÍA-HOLGADO, Alicia; GARCÍA-PEÑALVO, Francisco José. Architectural pattern for the definition of eLearning ecosystems based on Open Source developments. 2014. In: SIERRA-RODRÍGUEZ, J. L; DODERO-BEARDO, J. M.; BURGOS, D. International Symposium on Computers in Education, SIIE, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/273886534_Architectural_pattern_for_the_definition_of_eLearning_ecosystems_based_on_Open_Source_developments. Acesso em: 26 jun.
GUTENBLOG. Educação personalizada: como avaliar em cada etapa da aprendizagem? Guten News, 2018. Disponível em: https://gutennews.com.br/blog/2018/07/30/educacao-personalizada-como-avaliar-em-cada-etapa-de-aprendizagem/. Acesso em: 20 abr. 2021.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2017.
HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2018.
HOFFMANN, Jussara. Mito & desafio. Porto Alegre: Mediação, 2019.
HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
LEANDRO, Sandra Maria; CORRÊA, Elisete Marcia. Ensino híbrido (blended learning): potencial e desafios no ensino superior. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS/ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. Anais... 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/24/19. Acesso em: 10 maio 2021.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Campinas: Psy II, 1995.
MINAYO, Cecília. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORAN, José. Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. São Paulo, 2017. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2017/11/tecnologias_moran.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
MOREIRA, José António Marques; RIGO, Rosa Maria. Definindo ecossistemas de aprendizagem digital em rede: percepções de professores envolvidos em processos de formação. Debates em Educação, Maceió, v. 10, n. 22, p. 107-120, 2018. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/5303/pdf. Acesso em: 27 maio 2021.
MOREIRA, José António Marques; SCHELEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma da educação superior digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/34772. Acesso em: 5 abr. 2021.
NUNES, Cely do Socorro Costa; PAIXÃO, Carlos Jorge. Currículo e avaliação da aprendizagem: a informalidade em questão. Revista Cocar, Belém, v. 7, n. 14, p. 16-22, ago./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/275/239. Acesso em: 31 mar. 2021.
PIMENTA, Selma Garrido et al. A construção da didática no GT Didática – análise de seus referenciais. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 52, jan./mar. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v18n52/09.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.
REIS, Darianny Araújo dos. Currículo intercultural crítico na escola: formação que produz diferenças. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 50, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/29154. Acesso em: 20 jun. 2021.
REIS, Leon Burkowski dos. Autopoiese – Auto-organização. 2021. Disponível em: https://www.unicamp.br/fea/ortega/temas530/leon.htm#:~:text=Autopoiese%2C%20Auto%2Corganiza%C3%A7%C3%A3o&text=A%20teoria%20autopoi%C3%A9tica%20tem%20como,Humberto%20Maturana%20e%20Francisco%20Varela. Acesso em: 10 mar. 2021.
RODRIGUES, Eric Freitas. A questão da verificação de aprendizagem no modelo de ensino híbrido. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 180-209.
SPINARDI, Janine; BOTH, Ivo. Blended learning: o ensino híbrido e a avaliação da aprendizagem no ensino superior. Boletim Técnico do Senac, v. 44, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/342646597_Blended_learning_o_ensino_hibrido_e_a_avaliacao_da_aprendizagem_no_ensino_superior. Acesso em: 10 jun. 2021.
TEIXEIRA JÚNIOR, Dinarte. Currículo e avaliação: conceitos e adaptações. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, ano 1, v. 8, p. 72-82, set. 2016. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/conceitos-e-adaptacoes. Acesso em: 1 abr. 2021.
VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, v. 30, n. 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/38645/24339. Acesso em: 20 set. 2020.
VILAS BOAS, Benigna. Contribuições do GEPA sobre o processo avaliativo durante a pandemia. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.benignavillasboas.com.br/tag/avaliacao/. Acesso em: 10 mar. 2021.
ZADUSKI, Jeong Cir Deborah; LIMA, Ana Virginia Isiano; SCHLÜNZEN JUNIOR, Klaus. Ecossistemas da aprendizagem na era digital: considerações sobre uma formação para professores na perspectiva da educação inclusiva. Revista Diálogo Educacional, São Paulo, v. 19, n. 60, p. 269-287, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/24113/23262. Acesso em: 25 out. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.