Community practices and curriculum

education of the field, water and forests in the North and Northeast region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p279-301

Keywords:

countryside education, contextualized education, educational practices, alternation pedagogy

Abstract

The article aims to present a data clipping of the research “Education and community practices: indigenous, quilombola, rural and border education in the North and Northeast regions of Brazil”, carried out in partnership with the Faculdade Latino-Americana de Ciências Sociais e Porticus in Brazil in 2020. The clipping the proposal focuses on the information collected about Rural Education and was developed from the analysis of the Project Matrices for that research and from information collected in the Political Pedagogical Projects of these initiatives. It is a qualitative, descriptive-analytical study. The results indicate that despite the constant denial of rights that Rural, Water and Forest Education faces, its peoples organize and build educational experiences linked to the local knowledge of their territories.

 

Author Biographies

Débora Mate Mendes, Universidade Federal do Amapá

Docente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo: Ciências Agrárias e Biologia da Universidade Federal do Amapá - Campus Mazagão. Doutora em Educação.

Kamila Karine dos Santos Wanderley, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda da Linha de Pesquisa em Educação Popular- PPGE/UFPB. Professora substituta da Licenciatura em Educação do Campo CFP/ UFRB.

Karla Fornari de Souza, Universidade Federal de Pernambuco

Mestra em Educação Popular pelo PPGE-UFPB.
Membro do Centro Paulo Freire -Estudos e pesquisas
Membro do NUPEFEC / CAA-UFPE (Núcleo de Ensino, pesquisa e extensão em Educação do Campo ). Integrante do Coletivo KapiWara de Agroecologia Urbana

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Published

2022-03-30

Issue

Section

Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS