Beyond me there is the horizon of the other

ethical experiences with young children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1160-1188

Keywords:

childhood, philosophy, Ethics of Liberation

Abstract

The article deals with philosophy in early childhood education from Liberation Ethics. It analyzes ethical experiences with children aged 2-6 years at school. The study refers to the Master's Degree research that aimed to observe teachers’ methodologies in the classroom. It highlights the longings, successes and difficulties of the proposal. Among its possibilities, it points out the critical development presented by children about the care with the ‘Other’. The approach was qualitative-participative. It problematized the reason for teaching ethics, classes, teaching conception, methodology and conceptual conflicts.  The dissertation and the article have as theoretical references Paulo Freire and Enrique Dussel. As a result, the study shows that one of the obstacles in teaching ethics to children is due to a lack of theoretical foundation, showing that training in philosophy is necessary.

Author Biographies

Nilda da Silva Pereira, Centro Universitário Vale do Cricaré

Doutora em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)  e pós-Doutora em Sociologia Política pela Universidade Vila Velha (UVV-ES).

Arnor da Silva Ribeiro

Mestre em História Social pela Universidade de São Paulo (USP) e especialista em História Regional pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Câmpus de Aquidauana.

References

AMARAL, Daniela Patti do; CASTRO, Marcela Moraes de. Educação moral e cívica: a retomada da obrigatoriedade pela agenda conservadora. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 178, p. 1078-1096, out./dez. 2020. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/issue/view/366/pdf_67. Acesso em: 13 out. 2021.

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Silvio. Ensinar filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BRASIL. Decreto-Lei n. 869, de 12 de setembro de 1969. Dispõe sôbre a inclusão da Educação Moral e Cívica como disciplina obrigatória, nas escolas de todos os graus e modalidades, dos sistemas de ensino no País, e dá outras providências. Legislação Federal: Decretos-Leis. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1969. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/1965-1988/Del0869impressao.htm. Acesso em: 13 out. 2021.

BRASIL. Lei n. 8.663, de 14 de junho de 1993. Revoga o Decreto-Lei 869/1969 e dá outras providências. Legislação Federal: Leis Ordinárias. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1993. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/1989_1994/L8663.htm. Acesso em: 13 out. 2021.

BRAZ, Marina Araújo. Participação política de crianças e adolescentes. Brasília: Secretaria Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente; Fortaleza: Cedeca Ceará, 2017. Disponível em: http://cedecaceara.org.br/site/wp-content/uploads/2019/02/Cartilha-direito-a-participação.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.

CARDOSO, Erofilho Lopes. Os jovens precisam de educação filosófica. Tribuna News, Goiás, Tocantins e Minas Gerais, ano 30, n. 434, p. 6, 30 jun.-31 jul. 2020. Disponível em: http://tribunanews.com.br/wp-content/uploads/2020/07/edi%C3%A7%C3%A3o-434.pdf. Acesso em: 23 jun. 2021.

CASALI, Alipio. Saberes e procederes escolares: o singular, o parcial, o universal. In: FAZENDA, Ivan; SEVERINO, Antônio Joaquim (Orgs.). Conhecimento, pesquisa e educação. Campinas: Papirus, 2001. p. 109-124.

COSTA, Márcio Luis. Lévinas: uma introdução. Petrópolis: Vozes, 2000.

DUSSEL, Enrique. Filosofia da libertação: na América Latina 1. 2. ed. São Paulo: Loyola; Piracicaba: Unimep, 1977.

DUSSEL, Enrique. Ética da Libertação: na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2000. Disponível em: https://enriquedussel.com/txt/Textos_Libros/50.Etica_da_libertacao.pdf. Acesso em: 21 maio 2021.

FREIRE, Paulo. Manuscritos da pedagogia do oprimido. Santiago, Chile: conclusão na primavera de 1968. Memorial Virtual Paulo Freire, Acervo Educador Paulo Freire, Instituto Paulo Freire (IPF). Disponível em: http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/3629. Acesso em: 24 maio 2021.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 10. ed. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

KOHAN, Walter. Como ensinar que é preciso aprender? Filosofia: uma oficina de pensamento. In: CARVALHO, Marcelo; CORNELLI, Gabriele (Orgs.). Ensinar filosofia: volume 2, Cuiabá: Central de Texto, 2013. p. 74- 83. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/401647/1/Filosofia%20e%20forma%C3%A7%C3%A3o_Vol_2.pdf. Acesso em: 20 maio 2021.

KRAMER, Sonia. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: educação infantil e/é fundamental. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, Especial, p. 797-818, out. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Vc4sdh6KwCDyQPvGGY8Tkmn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 out. 2021.

RONBAUER, Luiz Gilberto. Ação-reflexão. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 23-24.

KUHLMANN JR., Moysés. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 5-18, maio/jun./jul./ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/CNXbjFdfdk9DNwWT5JCHVsJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 19 out. 2021.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: UFMG, 1999. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1048063/mod_resource/content/1/A%20construc%CC%A7a%CC%83o%20do%20saber%20-%20%20Laville%20e%20Dionne.pdf. Acesso em: 19 out. 2021.

LEPRE, Rita Melissa. A educação moral na escola: revisões e alternativas a partir das contribuições da Psicologia. Educação, Santa Maria (RS), v. 44, p. 1-25, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/download/36436/pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

MANCE, Euclides André. Dialética e Exterioridade. Curitiba: Euclides Mance, nov. 1994. Disponível em: http://euclidesmance.net/docs/Anadialética.htm. Acesso em: 17 jun. 2021.

MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2014.

MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. Arte & Ensaios, n. 32, p. 123-151, dez. 2016. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/download/8993/7169. Acesso em: 16 jun. 2021.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 7-37.

PEREIRA, Nilda da Silva. A ética enquanto práxis na educação da infância: um ensino em questão. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/9895/1/Dissertacao%20Nilda%20da%20Silva%20Pereira.pdf. Acesso em: 21 maio 2021.

PEREIRA, Nilda da Silva. Direitos humanos e currículo a partir da ética da vida. 2012. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/9638/1/Nilda%20da%20Silva%20Pereira.pdf. Acesso em: 27 maio 2021.

RODRIGO, Lidia Maria. Filosofia no ensino médio: metodologia e práticas de ensino. Cadernos do NEFI, v. 1, n. 1, p. 51-58, 2015. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/cadernosNefi/article/download/4077/2385. Acesso em: 22 jun. 2021.

ROMÃO, José Eustáquio; GADOTTI, Moacir. Prefácio à segunda edição dos manuscritos de Pedagogia do oprimido: história dos manuscritos e de sua obra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido: (o manuscrito). Jason Ferreira Mafra; José Eustáquio Romão; Moacir Gadotti (projeto editorial, organização, revisão e textos introdutórios). São Paulo: Instituto Paulo Freire; Universidade Nove de Julho (Uninove): Big Time Editora/BT Acadêmica, 2018. p. 6-24. Disponível em: https://www.neca.org.br/wp-content/uploads/2020/12/Pedagogia-do-Oprimido-Manuscrito.pdf. Acesso em: 22 maio 2021.

ROSEMBERG, Fúlvia. Niños pequeños en la agenda de políticas para la infancia: representaciones sociales y tensiones. In: PALACIOS, Jesús; CASTAÑEDA, Elsa (Coord.). La primera infancia (0-6 años) y su futuro. Madrid: OEI: Fundación Santillana, 2021. p. 49-61. Disponível em: https://www.oei.es/uploads/files/consejo-asesor/DocumentacionComplementaria/Infancia/2009-Metas-Primera-Infancia.pdf. Acesso em: 19 out. 2021.

SANTIAGO, Gustavo. A história das histórias. In: KOHAN, Walter Omar; WUENSCH, Ana Míriam (Orgs.). Filosofia para crianças: a tentativa pioneira de Matthew Lipman. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 28-34.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A criança cidadã: vias e encruzilhadas. Imprópria - Política e Pensamento Crítico, Unipop, n. 2, p. 1-2 (versão digital PDF), p. 45-49 (Imprópria), 2. sem. 2012. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/36755. Acesso: 18 out. 2020.

SILVA, Humberto Pereira da. Notas sobre o ensino de ética e de pluralidade cultural nos PCNs. Cadernos, Centro Universitário S. Camilo, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 53-64, out.-dez. 2004.

STRECK, Danilo R. et al. (Org.). Paulo Freire: ética, utopia e educação. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos