An incursion on the referred/belonging cultures of the teaching and learning processes in the school of the Maracujá quilombola community
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e55494Keywords:
culture, Maracujá quilombola community, dialogical narratives, schoolAbstract
The aim of this paper is to discuss the incorporation of the local referred/belonging cultures in the teaching-learning process of the school of the Maracujá quilombola community, located in Bahia, Brazil. The theoretical framework includes: Amorim (2014), Candau and Moreira (2008), Gadotti (2012), Gomes (2012), Quijano (2005), Santos (2012, 2019), Sacavino (2020), among other authors. The methodology of qualitative nature and descriptive character presents data from interviews with three leaders and two teachers from the Maracujá quilombola community. The findings allowed to realize that the intercultural dialogue drives to reflections, attitudes and struggles with a view to build up new social alternatives that lead education to a path of traditional knowledge and to the appreciation of quilombola educational praxis as a practice of Community Education linked to the social.
References
AMORIM, Ivonete Barreto de. Currículo. Salvador: UNIFACS, 2014.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [2021]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 3 jun. 2021.
CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 13-36.
DANTAS, Vera Lúcia.; LINHARES, Angela Maria Bessa. Círculos de Cultura: problematização da realidade e protagonismo popular. Ministério da Saúde. II Caderno de Educação Popular em Saúde. s/d, p. 73 -76. Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/texto-2-4-cc3adrculos-de-cultura.pdf. Acesso em: 2 jul. 2021.
DUSSEL, Enrique. Transmodernidade e interculturalidade: Interpretação a partir da filosofia da libertação. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/6079/5455. Acesso em: 1 jul. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
GADOTTI, Moacir. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária. IV Congresso Internacional de Pedagogia Social: domínio epistemológico. Brasília, v. 18, n. 1, p. 10-32, 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/3909/2386. Acesso em: 27 nov. 2020.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/sistema/ck/files/5_Gomes_N%20L_Rel_etnico_raciais_educ%20e%20descolonizacao%20do%20curriculo.pdf. Acesso em: 27 nov. 2020.
HOUAISS, Antonio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Elaborado no Instituto Antonio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura - Um conceito Antropológico. 11. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
PARCERO, Lúcia Maria de Jesus. Fazenda Maracujá: sua gente, sua língua, suas crenças. 2007. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Setembro, 2005. p. 227-278.
SACAVINO, Susana Beatriz. Interculturalidade e Práticas Pedagógicas: construindo caminhos. Revista do Centro de Educação UFSM, Santa Maria, n. 45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/38257/pdf. Acesso em: 30 jun. 2021.
SANTOS, Boaventura de Sousa Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 78, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc. Acesso em: 27 jun. 2021.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma pedagogia do conflito. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. Construindo as Epistemologias do Sul para um pensamento alternativo de alternativas. Buenos Aires: Clacso, 2019. p. 525-546.
SILVA, Roberto da. Os fundamentos freirianos da Pedagogia Social em construção no Brasil. Pedagogia Social - Revista Interuniversitaria, n. 27, p. 179-198, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/revista/5704/A/2016. Acesso em: 2 jul. 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.
THEODORO, Helena. Buscando Caminhos nas Tradições. In: MUNANGA. Kabengele. (org.). Superando o Racismo na Escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 83-100.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2009.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Interação entre aprendizado e desenvolvimento. In: VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. p. 53-61.
WELLER, Wivian; ZARDO, Sinara Pollom. Entrevista narrativa com especialistas: aportes metodológicos e exemplificação. Educação e Contemporaneidade, v. 22, n. 40, p. 131-143, 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432013000200012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 20 jun. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.