An incursion on the referred/belonging cultures of the teaching and learning processes in the school of the Maracujá quilombola community

Authors

  • Raiane Cordeiro de Araújo Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Ivonete Barreto de Amorim Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e55494

Keywords:

culture, Maracujá quilombola community, dialogical narratives, school

Abstract

The aim of this paper is to discuss the incorporation of the local referred/belonging cultures in the teaching-learning process of the school of the Maracujá quilombola community, located in Bahia, Brazil. The theoretical framework includes: Amorim (2014), Candau and Moreira (2008), Gadotti (2012), Gomes (2012), Quijano (2005), Santos (2012, 2019), Sacavino (2020), among other authors. The methodology of qualitative nature and descriptive character presents data from interviews with three leaders and two teachers from the Maracujá quilombola community. The findings allowed to realize that the intercultural dialogue drives to reflections, attitudes and struggles with a view to build up new social alternatives that lead education to a path of traditional knowledge and to the appreciation of quilombola educational praxis as a practice of Community Education linked to the social.

Author Biographies

Raiane Cordeiro de Araújo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda em educação do Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd), Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), bolsista Faperj. Mestrado em Intervenção Educativa e Social (PPGIES), Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Ivonete Barreto de Amorim, Universidade do Estado da Bahia

Pós Doutora pelo Programa Bachillerato en Ciencias y Humanidades pela Universidad de Santiago de Chile. Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professora Permanente, orientadora e vice coordenadora do Programa de Pós-graduação em Intervenção Educativa e Social (PPGIES/UNEB/Campus XI).

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Published

2024-09-27

Issue

Section

Artigos