Contextualized education

challenges and possibilities from the perspective of teachers at a municipal public school In Jucás, Ceará

Authors

  • Mirian Raquel do Nascimento Fernandes Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Joaquim Branco de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)
  • Antônio Roberto Xavier Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) http://orcid.org/0000-0002-3018-2058

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e55617

Keywords:

teaching, learning, relevance matrix

Abstract

This article aimed to identify the main problems and potentialities in the use of contextualized education at the Antônio José de Melo school, in Jucás, state of Ceará. This is a case study with a qualitative and quantitative approach using a semi-structured questionnaire and interviews to collect data and information. As analysis techniques, content and discourse analysis were used from three matrices: education, environment and society; education and students; and education and teaching. The results showed that the matrices education, environment and society; and education and students, present four problems. As for the education and teaching matrix, it alleges a total of seven problems. In conclusion, the research shows that the largest number of problems that influence the teaching-learning process come from the education and teaching matrix.

Author Biographies

Mirian Raquel do Nascimento Fernandes, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda em Desenvolvimento Econômico pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Joaquim Branco de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Doutor em Fitotecnia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (Ufersa). Docente do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo de Estudos de Clima, Solo e Água Aplicados a Agropecuária do Semiárido.

Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Pós-doutorando em Educação pela Universidade Federal do Ceará do Programa Nacional de Pós-doutorado (PNPD 2017-2018); Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Mestre em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Mestre em Planejamento e Políticas Públicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Especialista em História e Sociologia pela Universidade Regional do Cariri (URCA); Graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdades Kurius (FAK). Professor Adjunto lotado no Instituto de Ciências Sociais Aplicadas (ICSA) da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS) e do Curso de Graduação em Administração Pública presencial da UNILAB. Atua nas seguintes Linhas de Pesquisa: 1) Políticas Educacionais; 2) Teoria, Prática e Metodologia do Conhecimento e da Pesquisa Científica; 3) Políticas Públicas de Segurança, Crime Organizado e Sistema Prisional; 4) Comunidades Tradicionais, Educação Ambiental e Sustentabilidade; 5) História, Culturas, Memória e Oralidade. Desenvolve também pesquisas em História e Cultura Afro-brasileira e Africana; Biografias; Temáticas étnico-raciais; Segurança Pública, Direitos Humanos e Cidadania; Cultura Digital; Família, Gênero e Geração; Museologia; Patrimônios; Gestão Ambiental; Teoria e Metodologia da História; Micro-História; Ensino de Ciências; Fundamentos Históricos, Filosóficos, Sociológicos e Antropológicos da Educação. É Líder do Grupo de Pesquisa GPS (Gestão de Políticas Sociais) da UNILAB/ICSA/CNPq e Pesquisador integrante do Núcleo de História e Memória da Educação - NHIME da UFC/CNPq.

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Published

2024-04-01

Issue

Section

Artigos