When numbers speak louder

impositions, consents, and contestations to curricular reductionism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1513-1541

Keywords:

Mathematics teaching, Curriculum, Quality, Evaluation, Educational policies

Abstract

The curricular policies that attribute centrality to Mathematics and Portuguese are reinforced in times of pandemic. The text seeks to retrace the ways in which this centrality has been imposed and legitimated, and how it has been received by the community of mathematics educators. The discussion is based on official documents from the 1990s, on the proceedings of events, and on texts and oral testimonies from mathematics educators. We observe that the notions of quality of teaching, development of skills and problem solving are mobilized in the official discourses with slippery meanings that favor their assent by mathematics educators. In the face of discourses that promise to raise the quality of education by focusing on learning considered essential, the questioning is incipient.

Author Biography

Elisabete Búrigo, UFRGS

é licenciada em Matemática e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2004). Realizou estágio pós-doutoral no Service d'Histoire de l'Éducation do Institut National de Recherches Pédagogiques, em Paris, 2011. É professora titular do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS, na linha Políticas e Gestão de Processos Educacionais, e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, na linha Formação de professores de matemática e novas tendências. Atua principalmente nos seguintes temas: currículos escolares, formação de professores e história da educação matemática. É pesquisadora do GHEMAT - Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática no Brasil

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Published

2021-12-18

Issue

Section

Dossiê: De que currículo precisamos em tempos de democracia fraturada