Algorithms and Fake News

the importance of critical education of IT undergraduates

Authors

  • Roberto Cardoso Freire da Silva Universidade Estácio de Sá (UNESA) https://orcid.org/0000-0001-7481-1568
  • Jaciara de Sá Carvalho Universidade Estácio de Sá (UNESA)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1826-1847

Keywords:

digital technologies, information systems, misinformation, undergraduate education, emancipatory education.

Abstract

Digital technologies shape societies and contribute to the constitution of understandings about the realities and relationships by individuals. In an almost invisible way, they promote the values and worldviews of those who design them, from large corporations’ owners to young IT professionals. From this context, this work presents a survey involving IT undergraduates about the Fake News phenomenon and the expansion of the use of computational algorithms in several human activities. The theoretical framework adopted brings authors from the technology area and from a critical perspective of education. The research findings suggest that the specific education of these future professionals does not necessarily imply a complex view of the consequences of technologies for societies, bringing them closer to common sense.

Author Biographies

Roberto Cardoso Freire da Silva, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

Doutorando e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA. Membro do grupo Conexões: Estudos e Pesquisas em Educação e Tecnologia (CEPETec/CNPq).

Jaciara de Sá Carvalho, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

É doutora e mestre em Educação pela USP.  Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESA. Líder do grupo Conexões: Estudos e Pesquisas em Educação e Tecnologia (CEPETec/CNPq).

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Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos