(Auto)biographical narrative

memories and sharing of meanings attributed to teaching and the training of the environmental teacher-educator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e58986

Keywords:

(auto)biography, environmental education, lived experience, teacher training, reflection

Abstract

A reflexive (auto)biographical writing about the formative experiences of the teacher, researcher and environmental educator is presented, as a strategy for the interpretation and emergence of pedagogical meanings of being a teacher. How does (auto)biographical writing contribute to the understanding of the foundational experiences in the formative process of the environmental teacher-educator? The narrative is centered on a Research-Training scenario and based on the phenomenological and hermeneutic method, in attention to the four structuring categories for the reflection of the research process: spatiality; corporeality; temporality and relationality (Van Manen, 2003). It is understood that the experience can constitute different signs and meanings, attributed by the subjectivity of the subject, according to the socio-environmental circumstantiality of the moment lived.

Author Biographies

Fernanda Seidel Vorpagel, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande , campus Rio Grande. Professora da Rede Municipal de Ensino de São Borja, RS. 

Cláudia da Silva Cousin, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Docente da Universidade Federal do Rio Grande, FURG, campus Rio Grande. 

References

Alarcão, Isabel. Professores Reflexivos em uma Escola Reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Bragança, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa formação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teorico-metodológicas. In: Abrahão, Maria Helena Menna Barreto; Cunha, Jorge Luiz da; Bôas, Lúcia Villas (orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curutiba: CRV, 2018. p. 64-81.

Cerbone, David. Fenomenologia. 2. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

Chaveiro, Eguimar Felício. Corporeidade e lugar: Elos da produção da existência. In: Marandola Jr., Eduardo; Holzer, Werther; Oliveira, Lívia de (orgs.). Qual o Espaço do Lugar? São Paulo: Perspectiva, 2014.

Dartigues, André. O que é a fenomenologia? 10 ed. São Paulo: Centauro, 2008.

Freire, Paulo. Educação e mudança. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2013.

Giddens, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 1991.

Grün, Mauro. Ética e Educação Ambiental: A conexão necessária. 5 ed. Campinas: Papirus, 1996.

Josso, Marie-Cristine. Caminhar para si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

Loureiro, Carlos Frederico Bernardo. Educação Ambiental: questões de vida. São Paulo: Cortez, 2019.

Marandola Jr., Eduardo. Lugar Enquanto Circunstancialidade. In: Marandola Jr., Eduardo; Holzer, Werther; Oliveira, Lívia de (orgs.). Qual o Espaço do Lugar? São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 227-247.

Marques, Mario Osorio. Escrever é Preciso: o princípio da pesquisa. 4. ed. Ijuí: Unijuí, 2001.

Morais, Joelson de Sousa; Bragança, Inês Ferreira de Souza. Pesquisa formação narrativa (auto)biográfica: da tessitura de fontes aos desafios da interpretação hermenêutica. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, abr. 2021. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/75612/43500. Acesso em: 08 jun. 2022.

Oliveira, Lívia de. O Sentido de Lugar. In: Marandola Jr., Eduardo; Holzer, Werther; Oliveira, Lívia de (orgs.). Qual o Espaço do Lugar? São Paulo: Perspectiva, 2014. p. 03-16.

Van Manen, Max. Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia Humana para uma pedagogía de la Accion y la sensibilidad. España: Idea Books, S.A, 2003.

Vorpagel, Fernanda Seidel; Cousin, Cláudia da Silva; Ariza, Leidy Gabriela Ariza. Internacionalização na Educação Superior: Relato de Mobilidade Acadêmica e experiência formativa a partir do Diário de Registros. Momento: diálogos em educação, Rio Grande, v. 29, n.3, p. 321-344, set/dez, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/12457/8733. Acesso em: 25 jul. 2022.

Warschauer, Cecília. Entre na Roda! A formação humana nas escolas e nas organizações. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Artigos