The challenges of building the curriculum for digital natives in contemporary basic education

Authors

  • Paulo Roberto Dalla Valle Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) https://orcid.org/0000-0002-4075-7150
  • Jacinta Lucia Rizzi Marcom Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) https://orcid.org/0000-0002-4772-7800
  • Ana Paula Teixeira Porto Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59219

Keywords:

school curriculum, digital natives, technologies, digital culture

Abstract

This article analyzes challenges related to building a curriculum for digital natives, establishing intersections with pedagogical practices and digital culture. The central question is: how can the construction of curricula for contemporary school institutions be based on the presence of digital native students and digital technologies? To this end, we undertook a theoretical-critical discussion, based on qualitative bibliographical research. Based on the analytical-interpretative process, we infer that designing a curriculum for schools in the digital age implies understanding the changes in digital native learning; articulating the guidelines of the Common National Curriculum Base with regional demands and flexibilities; establishing a conception of curriculum appropriate to contemporaneity and inserting digital culture transversally among the curricular components.

Author Biographies

Paulo Roberto Dalla Valle, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)

Doutorando em Educação PPGEd - Unoesc - Campus de Joaçaba, Mestre em Educação - PPGE /Unochapecó. Especialista em Ação Interdisciplinar e os Paradigmas Atuais da Educação com Ênfase em Educação Física Escolar. Graduado em Educação Física pelo Centro Universitário Diocesano do Sudoeste do Paraná. Professor no magistério público estadual de Santa Catarina, Atualmente atua na Coordenadoria Regional de Educação de Seara na função de Integrador Regional de Educação. Tem experiência nas áreas Esporte e Educação, com ênfase em Educação, Educação Especial, atuando principalmente no seguinte tema: Educação, educação física, contexto escolar, formação continuada, administração e gestão em educação e esporte, educação especial. Membro do Grupo de Pesquisa: Formação Docente e Práticas de Ensino - UNOESC Joaçaba.

Jacinta Lucia Rizzi Marcom, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

She is currently a Pedagogue at the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC). He has experience in the field of Education, with an emphasis on Educational Guidance. Graduated in PEDAGOGY: PEDAGOGIC SUBJECTS from the Integrated Regional University of Alto Uruguai e das Missões (1992), graduated in PEDAGOGY: INITIAL SERIES from the University of West Santa Catarina (1997), graduated in Physics from the Regional University of Northwest of the State of Rio de Janeiro. Grande do Sul (2004), degree in PEDAGOGY: ORIENTATION AND SUPREVISION by the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul (2005), Master in Education by UNOCHAPECÓ (2020). Doctoral student in Education at URI. Participant of the following research groups: 1) Research Group: Teaching and teacher training since 2018; 2) GPEAD - Management and Training Processes in Professional Education and Distance Learning, since 2019; and 3) Research Group on Teaching, Teaching Experiences and Interdisciplinary since 2020.

Ana Paula Teixeira Porto, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa (2002) e Letras - Espanhol (2020) pela Universidade Federal de Santa Maria, Especialização em Educação a Distância pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2012), Mestrado em Letras (2005) e Doutorado em Letras (2011) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na área de Literatura Brasileira. Realizou estágio de Pós-doutorado sobre literatura angolana lusófona (2013) na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atua desde 2005 como professora do ensino superior e atualmente é professora dos Programas de Pós-graduação Stricto Sensu em Letras e em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, câmpus de Frederico Westphalen. Exerce a função de Coordenação do Programa de Mestrado em Letras da URI. Realiza pesquisa na área de Letras, com ênfase nos Estudos Literários e formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de leitores e ensino de literatura; narrativas de língua portuguesa contemporâneas; formação de professores e tecnologias, mídias e ensino. Resultados de suas pesquisas são publicados em revistas especializadas e livros. Atua como editora-chefe da Revista de Ciências Humanas e é membro da equipe editorial da Revista Literatura em Debate, Revista Língua & Literatura, Revista Recorte, Memento, além avaliadora de artigos para outras revistas científicas nas áreas de Letras e Educação. Integra o banco de avaliadores da Educação Superior do INEP/MEC.

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Published

2024-05-02

Issue

Section

Artigos