Concrete Utopias to Renew Democratic Hopes

Interview with Amabília Almeida, School Teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1904-1923

Keywords:

democracy, memories, curricular justice, resistance, right to education.

Abstract

This interview was part of the academic activities set that made up the project (2020-2022) of the Education and Research in Curricular Justice group (GEPEJUC) coordinated by Professor Branca Jurema Ponce, of the Education Program: Curriculum, from the Faculty of Education at PUC-SP. One of the objectives of this project is to record successful historical experiences of school education, as well as current curricular practices that also reveal democratic advances. The story of Amabília Almeida is a testimony of the rebelious feminist action against patriarchy, of political resistance against authoritarianism and of teaching activism to guarantee the right to education. With this publication, the utopian essence of academic productions anchored in the concept of curricular justice, is reaffirmed. Stories like these allow us to affirm the impossibility of erasing the emancipatory experiences, which survives in memories, in dreams, in resistance.

Author Biographies

Branca Jurema Ponce, PUC-SP

Graduada em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e em Pedagogia pelas Faculdades Integradas Campos Salles. Mestra e Doutora em Educação pela PUCSP, onde é, desde 2004, Professora Titular. Vice-Reitora na gestão 2000-2004. Foi membro da Coordenação do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da PUCSP de 2009 à 2019. Membro do Comitê Organizador do evento internacional Web Currículo 2015; 2017; 2019. Membro do Comitê Editorial da Revista e-Curriculum. Membro do Comitê Assessor da Coleção Educação/ Fundação Carlos Chagas. Consultora/Parecerista do CNPq. Parecerista de diversas revistas científicas. Líder de Pesquisa no Grupo de Estudos e Pesquisa em Justiça Curricular (GEPEJUC) cadastrado no CNPq.

Thais Almeida Costa, PUC-SP

Doutoranda em Educação/Currículo pela Pontifícia Universidade Católica SP, mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2004), especialista em Educação Infantil pela UNI BH e possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (2000) . Atualmente é Formadora do ICEP (Instituto Chapada de Educação e Pesquisa), consultora e professora universitária. Atua principalmente nos seguintes temas: educação, aprendizagem, formação de professores, assessoria pedagógica, currículo, convivência ética na escola.

References

CESAR, Elieser. Contreiras, camarada engenheiro: uma história de luta e coerência. Salvador: Caros Amigos, 2009.

PONCE, Branca Jurema. O currículo e seus desafios na escola pública brasileira: em busca da justiça curricular. Currículo Sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 785-800, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/ponce.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.

PONCE, Branca Jurema; ARAÚJO, Wesley Batista. A justiça curricular em tempos de implementação da BNCC e desprezo pelo PNE (2014 – 2024). Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, p. 1045-1074, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44998/30034. Acesso em: 30 nov. 2022.

ROCHA, João Augusto de Lima. Breve história de Anísio Teixeira: desmontada a farsa da queda no fosso do elevador. Salvador: EDUFA, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

SOUZA, Silvana Oliveira. Amabília Almeida, mulher e política: uma feminista baiana nos redutos do poder. Salvador: Alba, 2019.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Entrevistas