Concrete Utopias to Renew Democratic Hopes
Interview with Amabília Almeida, School Teacher
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1904-1923Keywords:
democracy, memories, curricular justice, resistance, right to education.Abstract
This interview was part of the academic activities set that made up the project (2020-2022) of the Education and Research in Curricular Justice group (GEPEJUC) coordinated by Professor Branca Jurema Ponce, of the Education Program: Curriculum, from the Faculty of Education at PUC-SP. One of the objectives of this project is to record successful historical experiences of school education, as well as current curricular practices that also reveal democratic advances. The story of Amabília Almeida is a testimony of the rebelious feminist action against patriarchy, of political resistance against authoritarianism and of teaching activism to guarantee the right to education. With this publication, the utopian essence of academic productions anchored in the concept of curricular justice, is reaffirmed. Stories like these allow us to affirm the impossibility of erasing the emancipatory experiences, which survives in memories, in dreams, in resistance.
References
CESAR, Elieser. Contreiras, camarada engenheiro: uma história de luta e coerência. Salvador: Caros Amigos, 2009.
PONCE, Branca Jurema. O currículo e seus desafios na escola pública brasileira: em busca da justiça curricular. Currículo Sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 785-800, set./dez. 2018. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/ponce.pdf. Acesso em: 30 nov. 2022.
PONCE, Branca Jurema; ARAÚJO, Wesley Batista. A justiça curricular em tempos de implementação da BNCC e desprezo pelo PNE (2014 – 2024). Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 17, p. 1045-1074, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44998/30034. Acesso em: 30 nov. 2022.
ROCHA, João Augusto de Lima. Breve história de Anísio Teixeira: desmontada a farsa da queda no fosso do elevador. Salvador: EDUFA, 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
SOUZA, Silvana Oliveira. Amabília Almeida, mulher e política: uma feminista baiana nos redutos do poder. Salvador: Alba, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.