Curriculum creations with podcast narratives in research with everyday life

Authors

  • Maristela Petry Cerdeira Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-1588-0149
  • Roberta Guimarães Teixeira Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Rio de Janeiro (FFP/UERJ) / CEDERJ-UNIRIO / Prefeitura Municipal de Nilópolis (Secretaria de Educação)
  • Maria do Carmo de Morais Mata Rodrigues Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro (SME) / CEDERJ-UERJ / Universidade Federal Fluminense https://orcid.org/0000-0002-3170-0953
  • Rebeca Brandão Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro (SME) / Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) https://orcid.org/0000-0003-3739-8246

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59636

Keywords:

narratives, daily life, conversations, podcasts

Abstract

The production of narratives brought in conversations during virtual meetings with 'student teachers' during the pandemic and post-Covid-19 periods, made it possible to create curricula, based on the educational networks that we form and by which we are formed. By narrating life and literaturizing science, in experiences of 'practices-theories' with podcasts, via virtual environments, a collection of audios with sensitive productions was created, in a period of extreme need for listening, reception and affection. We defend in our research that, in conversations, curricula are fabled in the daily life of research, narratives and listening intertwine for new creations. In this article, we are going to narrate this story with the intercession of Alves, Cavarero, Certeau, Deleuze, Ferraço and many other voices with which we talk and that help us to fable the creation of 'knowledge-meanings'.

Author Biographies

Maristela Petry Cerdeira, Secretaria Estadual de Educação de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pelo Proped/UERJ sob a orientação da professora Nilda Alves. Mestra em Educação pelo programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora de Geografia da Educação Básica.

Roberta Guimarães Teixeira, Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Rio de Janeiro (FFP/UERJ) / CEDERJ-UNIRIO / Prefeitura Municipal de Nilópolis (Secretaria de Educação)

Doutoranda em Educação - Programa Processos Formativos e Desigualdades Sociais pela Faculdade de Formação de Professores (FFP)/ Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Pedagoga concursada da Secretaria Municipal de Educação de Nilópolis/RJ. Professora-tutora do Curso de Licenciatura em Pedagogia da UNIRIO (LIPEAD/ UNIRIO).

Maria do Carmo de Morais Mata Rodrigues, Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro (SME) / CEDERJ-UERJ / Universidade Federal Fluminense

Doutora e Mestra em Educação – ProPEd UERJ. Filiada ao grupo de pesquisa Cotidianos, currículos, imagens e sons coordenado pela professora Nilda Alves – UERJ e professora dos anos iniciais da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro.

Rebeca Brandão, Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro (SME) / Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação (ProPEd, UERJ, 2018) e professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental I da rede municipal de ensino do Rio de Janeiro.

References

Alves, Nilda. Decifrando o Pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: Alves, Nilda; Oliveira, Inês Barbosa de (orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas – sobre redes de saberes. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 10-32.

Alves, Nilda. Práticas Pedagógicas em Imagens e Narrativas. Memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019.

Alves, Nilda. Redes educativas, fluxos culturais e trabalho docente: o caso do cinema, suas imagens e sons. Financiamentos CNPq, FAPERJ e UERJ, 2012-2017. 2012. p. 12-13. (Projeto de Pesquisa).

Alves, Nilda. Trajetórias e redes na formação de professores. Rio de Janeiro. DP&A, 1998.

Alves, Nilda; Ferraço, Carlos Eduardo. Conversas em redes e pesquisas com os cotidianos - a força das multiplicidades, acasos, encontros, experiências e amizades. In Ribeiro, Tiago; Souza, Rafael; Sanchez, Carmem (orgs.). Conversas como metodologia de pesquisa, por que não? Curitiba: CRV, 2018. p. 55-63.

Alves, Nilda; Reis, Leonardo Rangel. Currículos e imagens e sons e cheiros e movimentos. Revista Periferia, v. 11, n. 4, p. 9-17, set./dez. 2019.

Alves, Nilda; Andrade, Nívea; Caldas, Alessandra Nunes. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: Oliveira, Inês Barbosa de; Sussukind, Maria Luiza; Peixoto, Leonardo (orgs.). Estudos do Cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.

Cavarero, Adriana. Vozes Plurais. Filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: UFMG, 2011.

Certeau, Michel. A Invenção do Cotidiano. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

Certeau, Michel de; Giard, Luce; Mayol, Pierre. A invenção do cotidiano. 2. Morar, cozinhar. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2017. p. 336-338.

COTIDIANOS E CURRÍCULOS: Sons 3. Entrevistada Marta Catunda. Entrevistadora: Fernanda Cavalcanti de Mello. COTIDIANOS E CURRÍCULOS. Série Sons-3. Entrevista à Marta Catunda por Fernanda C. Mello. Rio de Janeiro. Laboratório de Imagem e Som. UERJ. FFP/PROPED. 25 de agosto de 2020. Podcast. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/06d57HmmSOULpGP2DQWJ2q?si=9253bf25cac647a3 Acesso em: 01 out. 2022.

Deleuze, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: 34, 2010.

Deleuze, Gilles. O ato de criação. Folha de S. Paulo, São Paulo, 27 jun. 1999. Caderno Mais!

Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. O que é filosofia? Rio de Janeiro: 34, 1992.

Gonçalves, Rafael M.; Rodrigues, Allan; Garcia, Alexandra. A conversa como princípio metodológico para pensar a pesquisa e a formação docente. In: Ribeiro, Tiago; Souza, Rafael de; Sampaio, Carmen S. (orgs.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018. p. 119-142.

Janet, Pierre. L'évolution psychologique de la personnalité. Paris: A. Chahine, 1928.

Kohan, Walter Omar; Xavier, Ingrid Müller (orgs.). Abecedário de criação filosófica. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Lemos, André; Lévy, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

Malanski, Lawrence Mayer. Os sons do cotidiano: interpretação geográfica das sonoridades do Calçadão de Londrina, Paraná. Geograficidade, Primavera, v. 8, Número Especial, 2018.

Maturana, Humberto. A ontologia da realidade. Belo Horizonte: UFMG, 1997.

Morin, Edgard. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 1996.

Nolasco, Leonardo Silva. Tecnodocências: a sala de aula e a invenção de mundos. Salvador: Devires, 2019.

Podcast do Marketing Digital: teorias sobre lucratividade. Entrevistada: Bianca Gomes. Entrevistadora: Isabella Herculano. Rio de Janeiro: Agência MKT, 01 dez. 2021. Podcast. Disponível em: www.podcastmkt/teoriasobrealucratividade.com.br . Acesso em: 04 dez. 2021.

Serpa, Andrea. Conversas - possibilidades de pesquisa com o cotidiano. In: Ribeiro, Tiago; Souza, Rafael; Sanchez, Carmem (orgs.). Conversas como metodologia de pesquisa, por que não? Curitiba: CRV, 2018.

Silva, Sandra Kretli da; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. As imagens-tempo como dispositivo para fazer a língua gaguejar na produção currículoescola. In: Janete Magalhães Carvalho (org.). Cinema e Formação de Professores e Currículos e ... Curitiba: CRV, 2017.

Skliar, Carlos. Elogio à conversa. In: Ribeiro, Tiago; Souza, Rafael; Sanchez, Carmem (orgs.). Conversas como metodologia de pesquisa, por que não? Curitiba: CRV, 2018.

Thibaud, Jean-Paul. A cidade através dos sentidos. Cadernos PROARQ – Revista de Arquitetura e Urbanismo do PROARQ, n. 18, p. p. 02-18, 2012. Disponível em: https://cadernos.proarq.fau.ufrj.br/public/docs/Proarq18_ACidade_JeanThibaud.pdf Acesso em: 14 set. 2022.

Published

2024-03-28

Issue

Section

Artigos