Reflecting on Possibilities of Research Training in the Pedagogy Course:
Diaries and Pedagogical Narratives
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55681Keywords:
pedagogy course; narratives; diaries; initial teacher training; school daily life.Abstract
This article aims to discuss the potential of writing as a research-training device in initial teacher education. It takes as theoretical and methodological references (auto)biographical narrative approaches and the studies in/of/with the school everyday life, highlighting, namely, the work with diaries and with the narrative documentation of pedagogical experiences. The development of the study reaffirms the initial training as a space-time of production of pedagogical knowledge, as well as the epistemopolitical contributions of narratives, in the composition of a repertoire of possibilities that foster the development and improvement of proposals for initial training of teachers, elaborated in the dialogue between training and research, between universities and basic education schools.
References
ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. Atravessando fronteiras e descobrindo (mais uma vez) a complexidade do mundo. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite; GALLO, Silvio; MORIN, Edgar; FERRAÇO, Carlos Eduardo (Orgs.). O sentido da escola. 3. ed. Rio de Janeiro, DP&A, 2001. p. 81-110.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: MF Martins Fontes, 2011.
BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livro, 2002.
BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas: magia e técnica, arte e política. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1993.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788575114698. Acesso em: 1.º out. 2022.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Formação docente na escola e na universidade: contribuições das narrativas (auto)biográficas. Educação em Revista, v. 37, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/32746. Acesso em: 1.º out. 2022.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; VARANI, Adriana; PRADO, Guilherme do Val Toledo; RINK, Juliana. Narrativas, saberes e formação docente no diálogo universidade-escola. In: SORDI, Mara Regina Lemes; JURGENSEN, Bruno Damien da Costa Paes; SANTOS, Marcos Henrique Almeida. Qualidade da escola pública: perspectivas e desafios. São Carlos: Pedro e João, 2021. p. 61-83.
CASTRO, Roney Polato de. Pensando sobre formação docente, subjetividade e experiência de si a partir da escrita de estudantes de pedagogia. Pro-Posições, v. 27, n. 1 (79), p. 37-55, jan./abr. 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8645897. Acesso em: 12 out. 2022.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Artes de fazer. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
CONTRERAS DOMINGO, José; PÉREZ LARA, José; FERRÉ, Nuria. Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata, 2013a.
CONTRERAS DOMINGO, José; PÉREZ LARA, José; FERRÉ, Nuria. La experiencia y la investigación educativa. In: CONTRERAS DOMINGO, José; PÉREZ LARA, José; FERRÉ, Nuria. Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata, 2013b. p. 21-86.
DÁVILA, Paula. Investigación educativa e indagación pedagógica del mundo escolar. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas de docentes como estrategia de formación entre colegas. 2014. Tesis (Maestría en Pedagogías Críticas y Problemáticas Socioeducativas) –Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2014.
DELORY-MOMBERGER, Chrsitine. A condição biográfica. Ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal: EDUFRN, 2012.
DIAS, Rosimeire de Oliveira. Fragmentos de diários de campo, escrita e devir texto. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice (Orgs.). Uma escrita acadêmica outra: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016. p. 111-123.
DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. In: NÓVOA, António; FINGHER, Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo; Natal: Paulus; EDUFRN, 2010a. p. 143-154.
DOMINICÉ, Pierre. O processo de formação e alguns dos seus componentes relacionais. In: NÓVOA, António; FINGER, Mathias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo; Natal: Paulus; EDUFRN, 2010b. p. 81-95.
DUHALDE, Miguel A. Experiencias alternativas de formación docente. Trabajo en redes y colectivos de educadores. In: BIRGIN, Alejandra. Más alla de la capacitación: debates acerca de la formación docente en ejercicio. Buenos Aires: Paidos, 2012. p. 164-182.
EVARISTO, Conceição. Becos da memória. 2. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.
FARIA, Juliana Batista. O naufrágio, o baile e a narrativa de uma pesquisa: experiências de formação de sujeitos em imersão docente. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
GALVÃO, Cecília. Narrativas em educação. Ciência e Educação, Bauruhess, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/H5hSMRYMyjhYtBxqnMVZVJH/?lang=pt. Acesso em: 10 dez. 2022.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. Pedro & João Editores, 2015.
HESS, Remi. Uma técnica de formação e de intervenção: o diário institucional (D.I.). In: HESS, Remi; SAVOYE, Antoine (Orgs.). Perspectives de l’analyse institutionnelle. Paris: Méridiens Klincksieck, 1988. p. 119-138.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, Antonio; FINGHER, Mathias. O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo; Natal: Paulus; EDUFRN, 2010. p. 59-80.
KOHAN, Walter. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 out. 2022.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: UFMG, 2008.
LINHARES, Célia. Experiências instituintes na educação pública? Alguns porquês dessa busca. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 16, n. 31, p. 136-160, maio/ago. 2007. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/5192. Acesso em: 1.º out. 2022.
LOURAU, René. Le journal de la recherche: materiux d’une théorie de l’implication. Paris: Méridien Klincksieck, 1988.
LOURAU, René. René Lourau na UERJ - 1993. Análise Institucional e Práticas de Pesquisa. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1993.
NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/. Acesso em: 05 nov. 2022.
OLIVEIRA, Liliam Ricarte. “Me ajuda a olhar”: narrativas e experiências de uma professora de educação infantil em (trans)formação com a escrita. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 147-156, maio/ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697. Acesso em: 10 dez. 2022.
PERRELLI, Maria Aparecida de Souza et al. Percursos de um grupo de pesquisa-formação: tensões e (re)construções. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 275-298, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/hKs4gbp488Z7hQJmfjCKkrJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 out. 2022.
PEZZATO, Luciane Maria. Diários: uma política de escrita? Terças transversais. Oficinas de formação inventiva – Faculdade de Formação de Professores da UERJ. YouTube, 31 ago. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=BSQlu3D7S5Q. Acesso em: 16 out. 2022.
PEZZATO, Luciane Maria et al. Experiências no morro Santa Maria: narrativas e afetos partilhados. In: GOULART, Patrícia Martins; PEZZATO, Luciane Maria (Orgs.). Narrativas de si: práticas em educação e saúde. Rio de Janeiro: Rede Unida, 2020. p. 53-76.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo; Natal: Paulus; EDUFRN, 2010. p. 97-118.
PINEAU, Gaston. Ancoragem de uma política de pesquisa em ciências humanas: histórias das novas profissões socioeducativas em formação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 5, n. 13, p. 55-70, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/8424/pdf. Acesso em: 16 out. 2022.
PRADO, Guilherme do Val Toledo. Narrativas pedagógicas: indícios de conhecimentos docentes e desenvolvimento pessoal e profissional. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 4, n. 10, p. 149-165, 2013. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/537. Acesso em: 20 out. 2022.
PRADO, Guilherme do Val Toledo. Narrativas pedagógicas e formação no contexto do PIBID-UNICAMP. Anais do VIII Congresso Internacional de Pesquisa (Auto)Biográfica (CIPA). São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, 2018. p. 107-122.
RICOEUR, Paul. O si-mesmo como outro. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
SAMPAIO, Carmen Sanches. Redes de formação docente: pensar por si é pensar com o outro. In: RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco (Org.). Profissão docente em questão! Salvador: Edufba, 2021. p. 217-240.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Conhecimento prudente para uma vida decente: ‘Um discurso sobre as ciências’ revisitado. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 40, p. 143-155, jan./abr. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/45rkkPghMMjMv3DBX3mTBHm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 out. 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.
SUÁREZ, Daniel Hugo. La tradición crítica en educación y reconstrucción de la pedagogía. Revista Novedades Educativas, Buenos Aires, año 20, no 209, p. 14-21, mayo de 2008. Disponível em: https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/DoraBibliografia/UT.%203/Su%C3%A1rez.%20Tradici%C3%B3n%20cr%C3%ADtica%20y%20reconstrucci%C3%B3n%20de....doc Acesso em: 09 out. 2022.
SUÁREZ, Daniel Hugo. Relatos pedagógicos, docentes e investigación narrativa de la experiencia escolar. Aportes de la investigación cualitativa y colaborativa para la formación y el desarrollo profesional de los docentes. 2009. Tesis (Doctorado en Pedagogías Críticas y Problemáticas Socioeducativas) – Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.
SUÁREZ, Daniel Hugo. Escribir, leer y conversar entre docentes en torno de relatos de experiência. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 1, n. 3, p. 480-497, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/2999. Acesso em: 15 out. 2022.
ZABALZA, Miguel Angel. Diários de aula. Porto: Porto, 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.