Intersectionality and Black Women

Narratives of Crossings in Graduate School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59683

Keywords:

gender, race, racism, decoloniality

Abstract

This article aims to problematize the intersections that cross black women in graduate school. For this, we articulate the narratives as a methodological instrument: the reflections and concerns of a black quilombola woman, Prof. Dr. Rosinalda Olasení Corrêa da Silva Simoni. Furthermore, we propose a dialogue with the production of black women intellectuals, having the decolonial contribution as a tool for understanding and making visible the struggles against coloniality. Thus, we seek to identify and understand the tactics to (re)exist, in the midst of the oppressions of a racist, sexist and patriarchal society. We suggest, throughout the work, an introduction to decolonial thinking, as the structural problems of society are addressed and the need to tread a path of resistance and struggle in order to break with the patterns inherited by colonialism is perceived.

 

Author Biographies

Janaize Batalha Neves, Federal University of Pelotas

Gestora Pública, especialização em Educação em Direitos Humanos, Diversidade, Relações Étnico-raciais e Sociais. Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Graduanda em Sociologia pela UNIFATECIE. Chefia do Núcleo de Gênero e Diversidade da UFPel. Coordenadora do projeto de extensão Aqualtune Nibi vinculado a UFPEL. Integra o grupo de pesquisas Políticas dos Corpos, Cotidianos e Currículos/ POC’S – UFPEL.

Liana Barcelos Porto, Federal University of Pelotas

Graduada em Pedagogia, Teologia e História, com especializações na área da educação. Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Integra o grupo de pesquisas Políticas dos Corpos, Cotidianos e Currículo/ POC’S – UFPEL e grupo Tramas Narrativas na educação FURG.

Francisco Muenzer Soares, Federal University of Pelotas

 

 

 

 

 

Rodrigo da Silva Vital, Federal University of Pelotas

Doutor em educação em ciências e professor adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas.

 

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Published

2024-05-01

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Artigos