Lives in self-writting
the mythical theme of “rebirthing” in spontaneous playing narratives
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59685Keywords:
autobiographical researc, narrative, teaching, mythical theme of “rebirthing”, imaginaryAbstract
The mythical theme of “rebirthing” is recurrent in children's spontaneous playing. Simbolically, it could mean life-and-death experiences. This autobiographical narrative research, from an interdisciplinary perspective, intends to reflect on the experience lived by the researcher as a teacher in two kindergarten schools in the western region of São Paulo. The study emphasizes the spontaneous playing as a pedagogical practice to be curricularly recognized as relevant to children's development and discusses meanings built by children in the playful activity. The theoretical basis focuses on authors from the Circle of Eranos, such as Gilbert Durand, Joseph Campbell and Mircea Eliade. Early childhood educators need to value the spontaneous experience of playing, opening channels for the child's imaginary expressions capable of promoting their formation and healthy development.
References
Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
Calvino, Ítalo. Fábulas Italianas. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
Campbell, Joseph. O Poder do Mito. São Paulo: Palas Athena, 1990.
Campbell, Joseph. O Herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 2002.
Campbell, Joseph. A Jornada do herói. São Paulo: Ágora, 2003.
Cascudo, Luís da Câmara. História dos nossos gestos. São Paulo: Melhoramentos, 1976.
Cascudo, Luís da Câmara. Contos Tradicionais do Brasil. Rio de Janeiro: Ediouro, 1998.
Clandinin, D. Jean; Connelly, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.
Corbin, Henry. Mundus Imaginalis, or The Imaginary and the Imaginal. Golgonooza Press, 1976.
Cruz, Maria Cristina M. Toledo. Para uma educação da sensibilidade: a experiência da Casa Redonda Centro de Estudos. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Artística) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
Durand, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2019.
Eliade, Mircea. O Sagrado e o Profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
Eliade, Mircea. Mito e Realidade. São Paulo: Perspectiva, 1991.
Ferreira, Amauri Carlos; Silveira, Luiz Henrique Lemos. Do Círculo de Eranos à construção do simbólico, de Carl Gustav Jung. Psicologia USP, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 259-268, maio/agosto, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-656420140002. Acesso em: 12 jan. 2023.
Friedmann, Adriana. Paisagens infantis: uma incursão pela natureza, linguagens e culturas das crianças. 2011. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
Larrosa, Larrosa, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
Lima, Maria Emília Caixeta de Castro; Geraldi, Corinta Maria Grisolia; Geraldi, João Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698130280. Acesso em: 12 jan. 2023.
Machado, Regina. A arte da palavra e da escuta. São Paulo: Edusp, 2017.
Machado, Silvia de Ambrosis Pinheiro Machado. Canção de Ninar Brasileira: Aproximações. São Paulo: Reviravolta, 2015.
Morin, Edgar. O enigma do homem. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2002.
Munduruku, Daniel. Sobre piolhos e outros afagos. São Paulo: Callis, 2005.
Novoa, António (org.). Vidas de Professores. Porto: Porto, 1992.
Pereira, Maria Amélia Pinho. Casa Redonda: uma experiência em educação. São Paulo: Livre, 2013.
Piorski, Gandhy. Brinquedos do chão: Reflexões sobre o brincar na infância. São Paulo: Peirópolis, 2016.
Piorski, Gandhy. O Brinquedo e a Imaginação da Terra: um estudo das brincadeiras do chão e suas interações com o elemento fogo. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências das Religiões) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.
Pitta, Danielli Perin Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Curitiba: CRV, 2017.
Propp, Vladimir. As Raízes Históricas do Conto Maravilhoso. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
Silva, Lucilene. Música Tradicional da Infância – características, diversidade e importância na educação musical. 2016. Dissertação (Mestrado em Música) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.
Velasco, Cristiane. Histórias de boca: o conto tradicional na Educação Infantil. São Paulo: Panda Educação, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.