Lives in self-writting

the mythical theme of “rebirthing” in spontaneous playing narratives

Authors

  • Maria Auxiliadora Fontana Baseio Universidade Santo Amaro
  • Cristiane Del Nero Velasco Universidade Santo Amaro - UNISA

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59685

Keywords:

autobiographical researc, narrative, teaching, mythical theme of “rebirthing”, imaginary

Abstract

The mythical theme of “rebirthing” is recurrent in children's spontaneous playing. Simbolically, it could mean life-and-death experiences. This autobiographical narrative research, from an interdisciplinary perspective, intends to reflect on the experience lived by the researcher as a teacher in two kindergarten schools in the western region of São Paulo. The study emphasizes the spontaneous playing as a pedagogical practice to be curricularly recognized as relevant to children's development and discusses meanings built by children in the playful activity. The theoretical basis focuses on authors from the Circle of Eranos, such as Gilbert Durand, Joseph Campbell and Mircea Eliade. Early childhood educators need to value the spontaneous experience of playing, opening channels for the child's imaginary expressions capable of promoting their formation and healthy development.

 

Author Biographies

Maria Auxiliadora Fontana Baseio, Universidade Santo Amaro

Professora do Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas  na Universidade de Santo Amaro-SP; Doutora em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa  (USP-2007); em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa  (USP-2000); graduada em Letras (Faculdade Ibero Americana) e em Ciências Sociais (USP),Lidera grupo de pesquisa Arte Cultura e Imaginário(Unisa) e é pesquisadora do grupo Produções Literárias e culturais para crianças e jovens(USP).

 

Cristiane Del Nero Velasco, Universidade Santo Amaro - UNISA

Master's student of the interdisciplinary program in Human Sciences at Universidade Santo Amaro, she is a CNPq scholarship holder and researcher in an academic partnership UNISA-FRS. She is a specialist in Art Education at ECA-USP, with a degree in Art Education at FAAP. Since 1998, she has been working as a storyteller.

References

Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

Calvino, Ítalo. Fábulas Italianas. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

Campbell, Joseph. O Poder do Mito. São Paulo: Palas Athena, 1990.

Campbell, Joseph. O Herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 2002.

Campbell, Joseph. A Jornada do herói. São Paulo: Ágora, 2003.

Cascudo, Luís da Câmara. História dos nossos gestos. São Paulo: Melhoramentos, 1976.

Cascudo, Luís da Câmara. Contos Tradicionais do Brasil. Rio de Janeiro: Ediouro, 1998.

Clandinin, D. Jean; Connelly, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2011.

Corbin, Henry. Mundus Imaginalis, or The Imaginary and the Imaginal. Golgonooza Press, 1976.

Cruz, Maria Cristina M. Toledo. Para uma educação da sensibilidade: a experiência da Casa Redonda Centro de Estudos. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Artística) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

Durand, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2019.

Eliade, Mircea. O Sagrado e o Profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

Eliade, Mircea. Mito e Realidade. São Paulo: Perspectiva, 1991.

Ferreira, Amauri Carlos; Silveira, Luiz Henrique Lemos. Do Círculo de Eranos à construção do simbólico, de Carl Gustav Jung. Psicologia USP, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 259-268, maio/agosto, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-656420140002. Acesso em: 12 jan. 2023.

Friedmann, Adriana. Paisagens infantis: uma incursão pela natureza, linguagens e culturas das crianças. 2011. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

Larrosa, Larrosa, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

Lima, Maria Emília Caixeta de Castro; Geraldi, Corinta Maria Grisolia; Geraldi, João Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698130280. Acesso em: 12 jan. 2023.

Machado, Regina. A arte da palavra e da escuta. São Paulo: Edusp, 2017.

Machado, Silvia de Ambrosis Pinheiro Machado. Canção de Ninar Brasileira: Aproximações. São Paulo: Reviravolta, 2015.

Morin, Edgar. O enigma do homem. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2002.

Munduruku, Daniel. Sobre piolhos e outros afagos. São Paulo: Callis, 2005.

Novoa, António (org.). Vidas de Professores. Porto: Porto, 1992.

Pereira, Maria Amélia Pinho. Casa Redonda: uma experiência em educação. São Paulo: Livre, 2013.

Piorski, Gandhy. Brinquedos do chão: Reflexões sobre o brincar na infância. São Paulo: Peirópolis, 2016.

Piorski, Gandhy. O Brinquedo e a Imaginação da Terra: um estudo das brincadeiras do chão e suas interações com o elemento fogo. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências das Religiões) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

Pitta, Danielli Perin Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Curitiba: CRV, 2017.

Propp, Vladimir. As Raízes Históricas do Conto Maravilhoso. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Silva, Lucilene. Música Tradicional da Infância – características, diversidade e importância na educação musical. 2016. Dissertação (Mestrado em Música) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

Velasco, Cristiane. Histórias de boca: o conto tradicional na Educação Infantil. São Paulo: Panda Educação, 2018.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Artigos