Transversality or dependence on disciplinarity?
Possibilities for education in gender and sexualities in a Pedagogy course
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59728Keywords:
gender and sexuality, teacher education, pedagogy, transversality, disciplinarityAbstract
The objective is to analyze the perception of undergraduate students in Pedagogy at a public university in São Paulo, Brazil, about the possibilities of education in gender and sexualities in their course. The participating sample comprised 105 undergraduates (N=105), enrolled in the four years of this course. The methodology consisted of the application of a questionnaire composed of questions on if, when, and how gender and sexualities were addressed. The responses were analyzed based on descriptive statistics and on the feminist literature consulted on gender and sexualities. An analysis was also made of the Pedagogical Master Plan and the course curriculum. The results show that although the themes are apparently included as part of its programmatic curricular content, they are restricted to the specific discipline that the course has for their approach.
References
BARBOSA, D. M.; GUIZZO, B. S. Gênero e sexualidade: interfaces entre as diretrizes curriculares e práticas pedagógicas. Revista de Iniciação Científica da ULBRA, Canoas, n. 12, p. 158-165, 2014. Disponível em: https://www.periodicos.ulbra.br/index.php/ic/article/view/1049. Acesso em: 19 nov. 2024.
BRABO, Tânia Suely Antonelli Marcelino. Movimentos sociais e educação: feminismo e equidade de gênero. In: DAL RI, Neusa Maria; BRABO, Tânia Suely Antonelli Marcelino (orgs.). Políticas educacionais, gestão democrática e movimentos sociais. Marília: Oficina Universitária/Cultura Acadêmica, 2015. p. 109-128.
BRASIL. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988.
BRASIL. Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei n.º 9.394/1996. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Conselho Nacional de Combate à Discriminação/Ministério da Saúde. Brasil sem homofobia: programa de combate à violência e à discriminação contra GLTB e promoção da cidadania homossexual. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2004.
CATHARINO, Tania Ribeiro. Gênero e sexualidade no espaço escolar: uma proposta de educação e saúde. Revista Ártemis, n. 5, p. 1-18, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/artemis/article/view/2162. Acesso em: 19 nov. 2024.
COSTA, Ana Paula. As concepções de sexualidade de um grupo de alunas do curso de Pedagogia: uma análise a partir do recorte de gênero. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2009.
DEOLINDO, K. L. S.; CAETANO, L. M. Formação docente e o Projeto Político-Pedagógico. In: XXI Seminário de Pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação, 21., 2013, Maringá. Anais..., 2013. p. 1-10.
DESLANDES, Keila. Formação de professores e direitos humanos: construindo escolas promotoras de igualdade. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
ECOS. Comunicação em Sexualidade. As políticas de educação em sexualidade no Brasil – 2003 a 2008. s./d.
FRANÇA, Fabiane Freire; CALSA, Geiva Carolina. Intervenção pedagógica: a contribuição dos estudos de gênero à formação docente. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 28, p. 21-31, 2010. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/68. Acesso em: 19 nov. 2024.
FURLANI, Jimena. Educação sexual na sala de aula: relações de gênero, orientação sexual e igualdade étnico-racial numa proposta de respeito às diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
GESSER, Marivete; OLTRAMARI, Leandro Castro; CORD, Denise; NUERNBERG, Adriano Henrique. Psicologia escolar e formação continuada de professores em gênero e sexualidade. Revista da Abrapee, v. 16, n. 2, p. 229-236, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/ZbpVYVGTxtftFD8g9ZfmyJB/. Acesso em: 19 nov. 2024.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
LEÃO, Andreza Marques de Castro. Estudo analítico-descritivo do curso de Pedagogia da UNESP-Araraquara quanto a inserção das temáticas de sexualidade e orientação sexual na formação de seus alunos. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2009.
MORAIS, Alessandra de et al. Relações com os dados de nossa pesquisa e a discussão da eutanásia na cultura brasileira: limites e tensões entre o laico e o religioso. In: BATAGLIA, Patrícia Unger Raphael; MORAIS, Alessandra de; LEPRE, Rita Melissa. A influência do ambiente acadêmico na construção da competência moral em graduandos de pedagogia. Relatório de Pesquisa chamada MCTI /CNPq /MEC/CAPES n.º 07/2011. Não publicado. Relatório de pesquisa enviado para o CNPq. Marília, 2014. p. 84-88.
MORAIS, Alessandra de; BATAGLIA, Patrícia Unger Raphael; LEPRE, Rita Melissa; DIAS, Carmen Lúcia; OLIVEIRA, Rogério Eduardo Cunha de. Assunção de responsabilidade e reflexão dirigida no curso de pedagogia: implicações para a adaptação e formação no ensino superior. ETD – Educação Temática Digital, v. 19, n. 2, p. 482-509, 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8644128. Acesso em: 19 nov. 2024.
PPP. Projeto Político-Pedagógico. Identidades do curso e Universidade suprimidas por questões éticas]. 2015.
RABELLO, Sylvia Helena dos Santos. Sexualidade, gênero e pedagogias culturais: representações e problematizações em contexto escolar. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2012.
RIBEIRO, Cláudia Maria; FARIA, Lívia Monique de Castro. “Nunca poderia imaginar”! multiplicidades para a inserção de sexualidades e gênero na formação inicial docente. Teoria e Prática da Educação, v. 17, n. 2, p. 33-42, 2014. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27747. Acesso em: 19 nov. 2024.
ROSSI, Célia Regina; VILARONGA, Carla Ariela; GARCIA, Osmar Arruda; LIMA, Maria Teresa Oliveira. Gênero e diversidade na escola: reflexões acerca da formação continuada sobre assuntos da diversidade sexual. Contexto & Educação, v. 27, n. 88, p. 6-34, 2012. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/365. Acesso em: 19 nov. 2024.
SCHILLINGER-AGATI, Márcia. Learning environment and moral development: how university education fosters moral judgment competence in Brazil and two German– speaking countries. 2006. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de Konstanz, Konstanz, 2006.
SILVA, Matheus Estevão Ferreira da. Educação em direitos humanos, gênero e sexualidades, e desenvolvimento moral na formação docente: conhecimentos, concepções e condutas de graduandos(as) em pedagogia de uma universidade pública do estado de São Paulo. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2018.
SILVA, Matheus Estevão Ferreira da; BRABO, Tânia Suely Antonelli Marcelino. Formação integral, diversidade e universidade: integrando a cidadania universitária à qualidade de vida na Unesp. In: HENRIQUES, Fernanda; XAVIER, Juarez Tadeu de Paula; SOUZA, Leonardo Lemos de (orgs.). Diversidades na universidade: pesquisas, práticas e diálogos. Bauru: Gradus, 2020. p. 154-157.
SILVA, Matheus Estevão Ferreira da; BRABO, BRABO, Tânia Suely Antonelli Marcelino. Políticas sobre gênero e sexualidade na formação e atuação profissional em Pedagogia: das práticas escolares às políticas educacionais que as orientam. In: PARENTE, Claudia da Mota Darós (org.). Políticas públicas para a educação básica: avanços, desafios e perspectivas. Marília/São Paulo: Oficina Universitária/Cultura Acadêmica, 2021. p. 115-128.
SILVA, Matheus Estevão Ferreira da. Competência moral, gênero e sexualidades, e religiosidade na formação inicial pública paulista em pedagogia e psicologia. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2022.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SOARES, Alexandre Gomes. A inserção de disciplinas de gênero em cursos de pedagogia de Faculdades de Educação: caminhos e desafios em três universidades federais em Minas Gerais. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
STATISTICAL PACKAGE FOR THE SOCIAL SCIENCES. SPSS© for Windows 10. New York: IBM Corporation, 2021.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Relatório Final do Seminário Educação em Sexualidade e Relações de Gênero na Formação Inicial Docente no Ensino Superior. Brasília/São Paulo: Unesco/Fundação Carlos Chagas, 2014.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Plano de Ação do Programa Mundial para Educação em Direitos Humanos – 3.ª Fase. Brasília: Unesco/ONU/MEC/SEDH, 2015a.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. UNESCO discute sexualidade e gênero na formação de professores. São Paulo, 2015b. Disponível em: www.unesco.org/new/pt/brasilia/about-this-office/single-view/news/unesco_discusses_sexuality_and_gender_in_teacher_training. Acesso em: 19 nov. 2024.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Relatório Final do II Seminário Educação em sexualidade e relações de gênero na formação inicial docente no Ensino Superior. Brasília: Ed. CNPq/IPICT/UNESCO, 2017, p. 16.
VIANNA, Claudia Pereira. Gênero, sexualidade e políticas públicas de educação: um diálogo com a produção acadêmica. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2, p. 127-143, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/rW3yDdWmBRDBH89DvFTRbxG/abstract/?lang=pt. Acesso em: 19 nov. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.