Black female ancestrality and starting points for possible futures in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59841

Keywords:

female ancestry, afrofuturism, black women, black maths, possible future

Abstract

The research aimed to investigate the existence of reports of the presence of black women and their contribution to Mathematical Science. It starts with the following question: Are there reports of the presence of black women mathematicians and their contribution to Mathematical Science in specialized journals? If so, how does Afrofuturism contribute to the analysis of this presence? A documental research was carried out in Portal Periódicos Capes, from the enactment of Law 10.639/2003. The analysis took place in the light of Afrofuturism through the categories ancestry, empowerment, respect for differences and possible future. Thirteen articles were found and two of them bring an explicit racial focus that help to understand the effects caused by the presence of black women in Mathematics linked to the representation that enables empowerment in the rescue of ancestry. This allows us to detect signs of a possible future with the growing presence of black women in mathematics.

Author Biographies

Helena do Socorro Campos da Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)

Pedagoga, Mestre em Ensino, Membro do NEAB (IFPA), campus Belém, Professora das disciplinas Educação para Relações Etnicorraciais, Psicologia da Aprendizagem, Didática, Prática de Ensino no IFPA campus Belém atrelada ao Departamento de Formação de Professores - DEPRO.

Cristina Lúcia Dias Vaz, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora em Matemática Aplicada. Professora do Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em
Metodologias de Ensino Superior (PPGCIMES) da Universidade Federal do Pará (UFPA). 

Iran Abreu Mendes, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 1C do CNPq, Possui graduação em Licenciatura em Matemática e em Licenciatura em Ciências, ambas pela Universidade Federal do Pará (1983), Especialização em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1997), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) e Pós-doutorado em Educação Matemática pela UNESP/Rio Claro (2008). Atualmente é professor Titular do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI), onde atua como pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. Tem experiência no ensino de Cálculo, Geometria Analítica e Euclidiana, História da Matemática, História da Educação Matemática, Didática da Matemática e Fundamentos Epistemológicos da Matemática. Desenvolve pesquisas sobre: Epistemologia da Matemática, História da Matemática, História da Educação Matemática, História para o Ensino de Matemática, Práticas Socioculturais e Educação Matemática, Diversidade Cultural e Educação Matemática. Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA). 

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Published

2024-12-13

Issue

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Artigos