(Auto)biography, science and art
dialogues with Oliver Sacks
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59921Keywords:
(auto)biography; Olivier Sacks; formation; schooling.Abstract
Relational ideals between (auto)biography, science, and art intersect analyses of formative issues in Oliver Sacks' (2015) autobiography from two key arguments that organize the text's entries. The first briefly describes epistemological and theoretical-methodological aspects of (auto)biographical research, and the second focuses on the analysis of issues of formation, schooling, family relationships, and professional performance experienced by Sacks. The aim is to situate the human bricolage, through successive events experienced by the biographer, in a dialogue between memories, adventures, conflicts, personal and professional challenges, by revealing life-training paths marked by biographical discourses of the narrator's experience and temporal dimensions of his life-formation.
References
ALHEIT, Peter. DAUSIEN, Bettina. Processo de formação e aprendizagens ao longo da vida. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 177-197, jan./abr. 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28004. Acesso em: 4 set. 2022.
BARTHES, Roland. Introdução à análise estrutural da narrativa. In. BARTHES, Rolan et al. Análise estrutural da narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, 1981. p. 19-60.
BROCKMEIR, Jens; HARRÉ, Rom. Narrativa: problemas e promessas de um paradigma alternativo. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 525-535, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/8z4tybyPwGwyfgfsVBQMXgH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 set. 2022.
BRUNER, Jerome. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
BRUNER, Jerome. Fabricando histórias. Direito, Literatura, Vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.
CHIODETTO, Eder. O lugar do escritor. São Paulo: Cosac & Naif, 2002.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Histoire de vie et recherche biographique en éducation. Paris: Economica Anthropos, 2005.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5JPSdp5W75LB3cZW9C3Bk9c/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 set. 2022.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação. Figuras do indivíduo projeto. Natal: EDUFRN, 2014.
FERRAROTTI, Franco. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal: EDUFRN, 2014a.
FERRAROTTI, Franco. Partager les savoirs, socialiser les pouvoirs. Entrevista concedida a Christine Delory-Momberger. Le sujet dans la Cité. Revue Internationale de recherche biographique, Paris, n. 4, p. 19-27, 2014b. Disponível em: https://www.editions-harmattan.fr/index.asp?navig=catalogue&obj=numero&no=43564&no_revue=878&razSqlClone=1. Acesso em: 4 set. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativa, experiência y reflexión autobiográfica: por una epistemologia del Sur en educación. In: ARANGO, Gabriel Jaime Murillo (comp.) Narrativas de experiência en educación y pedagogia de la memória. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial FFyL de la Universidad de Buenos Aires, 2015. p. 69-87.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O movimento (auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017. Disponível em: http://investigacioncualitativa.com/index.php/revista/article/view/46. Acesso em: 2 set. 2022.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula PERIN. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista, Belo Horizonte, UFMG, v. 27, p. 369- 386, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/hkW4KnyMh7Z4wzmLcnLcPmg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 4 set. 2022.
PINEAU, Gaston e LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Natal: EDUFRN, 2012.
SACKS, Oliver. Sempre em movimento: uma vida. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Crítica da razão indolente. Contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2002.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Isso epistemologia del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. México: Siglo XXI: CLACSO, 2009.
SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP& A, Salvador: UNEB, 2006a.
SOUZA, Elizeu Clementino de. A arte de contar e trocar experiências: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, Natal, RN: EDUFRN, v. 25, n. 11, jan./abr., p. 22-39, 2006b. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/8285. Acesso em: 4 set. 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Revista Educação, Santa Maria, UFSM, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014a. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/11344. Acesso em: 4 set. 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Campos y territóriosios de la indagación (auto)biográfiisso en Brasil: redes de investigación y educación rural. México, COMIE, Revista Mexicana de Investigação Educativa, v. 19, n. 62, p. 787-808, 2014b. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442014000100004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 4 set. 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de; CORDEIRO, Verbena Maria Rocha. Identidades inventadas: entre imagens, tramas e cenários do ofício do escritor. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Cultura das imagens: desafios para a arte e a educação. 2. ed. Santa Maria: UFSM, 2016. p. 297-314.
TOMASELLO, Michael. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.