(Auto)biography, science and art

dialogues with Oliver Sacks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59921

Keywords:

(auto)biography; Olivier Sacks; formation; schooling.

Abstract

Relational ideals between (auto)biography, science, and art intersect analyses of formative issues in Oliver Sacks' (2015) autobiography from two key arguments that organize the text's entries. The first briefly describes epistemological and theoretical-methodological aspects of (auto)biographical research, and the second focuses on the analysis of issues of formation, schooling, family relationships, and professional performance experienced by Sacks. The aim is to situate the human bricolage, through successive events experienced by the biographer, in a dialogue between memories, adventures, conflicts, personal and professional challenges, by revealing life-training paths marked by biographical discourses of the narrator's experience and temporal dimensions of his life-formation.

Author Biography

Elizeu Clementino de Souza, Universidade do Estado da Bahia

Membro do CA-ED/CNPq. Bolsista de Produtividade em Pesquisa 1B ? CA-ED/CNPq. Secretário Especial de Relações Internacionais (SERINT/UNEB). Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Católica do Salvador (1989), Graduação em Pedagogia com Habilitação em Supervisão Escolar pela Universidade Católica do Salvador (1990), Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (1995), Doutorado Sanduíche na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação/Universidade de Lisboa e Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2004), Pós-Doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2012), Pós-doutorado/Estágio Sênior na Universidade de Paris 13-França (2018).

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Published

2023-03-30

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Dossiê ABdC: Narrativas, conversas e as múltiplas grafias de vida...