Dr Korczak's 200 children

cinema as a pedagogical tool for human rights education in higher education

Authors

  • Cristiane Aparecida Stoeberl Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)
  • Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) http://orcid.org/0000-0003-3759-0377

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e59974

Keywords:

human rights education, higher education, cinema, Janusz Korczak

Abstract

This research aims to analyse how cinema, through the use of the film The 200 Children of Dr Korczak as a pedagogical tool, can contribute to human rights education in higher education in order to combat racial discrimination. The research is bibliographical and documental, with a qualitative approach. The results obtained lead to the conclusion that cinema is a pedagogical tool that contributes to building students' subjectivities and raising awareness of human rights issues, which should be dealt with in a transversal way. The film, by showing the drama experienced by orphaned Jewish children persecuted by the Nazis, as well s Korczak's determination and humanism in protecting them from the dehumanisation, leads students to reflect on the consequences of the banality of evil and racial discrimination present in society.

Author Biographies

Cristiane Aparecida Stoeberl, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Direito da Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR. Mestre em Direitos Humanos e Políticas Públicas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR (2020). Especialista (Pós-Graduação Latu Sensu) em Direito Civil e Empresarial pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR (2009). Graduada em Ciências Jurídicas pela Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE (2008). Professora de Graduação em Direito na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE (2020; 2022). Professora de Graduação em Direito na Universidade do Contestado - UNC (2021 - atual)

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Licenciada em Pedagogia, bacharel em Direito. Mestre em Gestão de Instituições de Educação Superior, Mestre em Educação, Doutora em Educação. Professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Editora da Revista Diálogo Educacional, da PUCPR - A2.

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Published

2024-12-16

Issue

Section

Artigos