Freirean Perspectives on the Curriculum of Science

the Didactic-Scientific Literacy of the Basic Education Science Teacher – Early Years

Authors

  • Luiz Carlos Marinho de Araújo Universidade Estadual do Oeste do Paraná https://orcid.org/0000-0003-4385-8093
  • Lourdes Aparecida Della Justina Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho https://orcid.org/0000-0001-6013-7234
  • Marco Antonio Batista Carvalho Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e60406

Keywords:

curriculum, Science teaching, permanent training, freirean epistemology

Abstract

The input of the Science teacher in permanent training has shown to be favorable to the overcoming of the silencing present in Science teaching. In this study, the aim is to expand the discussions around the Curriculum for Science teaching, anchoring ourselves on the freirean epistemology stemming from the Didactic-Scientific Literacy of the Basic Education Science teacher - Early Years. The qualitative study adopted the Action research as methodology and the tools: dynamic and discourse of the research’s participating faculty. The data was analyzed through Freirean Discourse Analysis. As a result, we noticed the presence of the views of Curriculum: simplistic and expanded. Through an expanded view, three freirean perspectives were highlighted: dialogue, criticality and context. We also identified the need for permanent training for Science teachers that encompasses the fields of the Curriculum and the Didactic-Scientific Literacy.

Author Biographies

Luiz Carlos Marinho de Araújo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Professor da Educação Básica, Itamari, BA.

Lourdes Aparecida Della Justina, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutora em Educação para Ciências pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, PR.

Marco Antonio Batista Carvalho, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Letras pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, PR.  

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Published

2024-06-28

Issue

Section

Artigos