Campus Education as a Human Right

reflections on policies, principles and conceptions from a marxist viewpoint

Authors

  • Gilberto Sousa Silva Universidade Federal do Piauí (UFPI) https://orcid.org/0000-0002-4808-7761
  • Eriosvaldo Lima Barbosa Universidade Federal do Piauí (UFPI)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61091

Keywords:

ruralities, Marx, rural education, public policies

Abstract

This article aims to reflect on the challenges and possibilities of rural education and on the relations and contradictions between education and work from a Marxist perspective. The methodological instruments are based on a qualitative method, analyzing dissertations and theses produced from the perspective of Dialectical Historical Materialism and accessed through the Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD. The works also discuss the origins, work, policies and concepts of rural education. We observed that there are challenges, tensions and problems regarding rural education, which in many cases still expresses an urban-centric education linked to the demands of the capitalist mode of production. It was found that the National Common Curriculum Base itself is aligned with the political-ideological ideology of capitalism and can lead to a precarious education for rural children and young people.

Author Biographies

Gilberto Sousa Silva, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Mestrando em Sociologia pela Universidade Federal do Piauí-UFPI. Licenciado em História pela Universidade Metropolitana de Santos (2020). Licenciado em Pedagogia pela Faculdade de Educação São Francisco (2017). Especializado em Psicopedagogia Clinica e Institucional pela Faculdade de Educação São Francisco- FAESF (2019). Especializado em docência do ensino de História na Educação Básica- FEMAF (2020). Especializado em Docência do Ensino Superior- FAESF (2022). 

Eriosvaldo Lima Barbosa, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutorado em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia; em 2010-2011 realizou doutorado Sandwich à lUniversité de Strasbourg, no Laboratório de Cultures et Sociétés en Europa - França, através do Programa CAPES/COFECUB. Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (2003) e possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Paraíba.  Atualmente é professor Associado I da Universidade Federal do Piauí, lotado no Departamento de Planejamento e Política Agrícola (DPPA), ministrando Sociologia para as Ciências Agrárias e Antropologia Rural e professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS.

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Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos