Base Curriculum of the Territory of Santa Catarina for High School

implications on the Formation of Youths and Teaching Work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61320

Keywords:

High School counter-reform, Base Curriculum of the Territory of Santa Catarina for High School, training of youths, teaching work

Abstract

This article aims to analyze elements of the Base Curriculum of the Territory of Santa Catarina for Secondary Education (CBTCEM), based on the issue: what are the implications of the CBTCEM in the precariousness of youth training and teaching work? It was based on a qualitative approach, with a descriptive, interpretative and analytical character, using bibliographical and documental research procedures. It has among the theoretical references Thiesen (2021) and Frigotto and Ramos (2016). We identified that the CBTCEM was prepared and approved quickly, its ultra-flexible composition significantly reduces general training by offering training itineraries, due to their structure, precarious the formation of youths and teaching work.

Author Biographies

Tatiane Aparecida Martini, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Linha de pesquisa: Sujeitos, Processos Educativos e Docência (SUPED). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Formação de Professores e Práticas de Ensino (FOPPE/UFSC). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto Federal Catarinense (IFC) - Campus Camboriú, Linha de Pesquisa: Processos Formativos e Políticas Educacionais. Licenciada em História pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI, 2010). Participante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Formação de Professores e Processos Educativos (GEPEFOPPE/IFC). Tem experiência na área de Educação atuando como professora de História na Educação Básica. Atualmente é professora de História da Rede Municipal de Ensino de Joinville - SC.

Filomena Lucia Gossler Rodrigues da Silva, Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus de São Miguel do Oeste (1997), mestrado em Educação pela Universidade do Oeste de Santa Catarina - Campus de Joaçaba (2009) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Exerceu a função de Integradora de Ensino Médio e Profissional na Gerência de Educação de São Miguel do Oeste no período de 2005 à 2007 e de Supervisora de Educação Básica e Profissional nos anos de 2008 e 2009. De 2016 a 2018 coordenou o processo de elaboração da proposta de criação do Programa de Pós-graduação em Educação do IFC (PPGE-IFC), o qual foi aprovado pela CAPES em 2018.Atualmente é professora nos cursos de licenciatura e no Mestrado em Educação. Coordena o PPGE-IFC desde dezembro de 2018. Realiza pesquisas nas seguintes áreas: Políticas Públicas de Educação, Educação Profissional, Ensino Médio e Formação de Professores. É membro e líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Formação de Professores e Processos Educativos do Instituto Federal Catarinense e membro do Grupo de Pesquisa EMpesquisa - Ensino Médio em Pesquisa.

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Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos