Fake News and Curriculum

Perceptions of Portuguese Language Teachers from the Identity Territory Vale do Jiquiriçá/Bahia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61394

Keywords:

fake news, basic education, curriculum strategies, portuguese language teachers.

Abstract

This article analyzed perceptions about fake news by Portuguese Language teachers from the State Education Network of Vale do Jiquiriçá/Bahia, since fake news emerges as a resource for the outbreak of an informational war and becomes a tool through which it is observed a process of deliberate disinformation of society. The objective was to know the understanding of teachers about fake news, to assess whether and how fake news is discussed at school, to identify curricular and pedagogical strategies used by educators in the discussion of the theme. A qualitative and quantitative approach was used, using a mixed online questionnaire as a data collection instrument. In the results, we identified teachers with misunderstandings about fake news and the use of limiting means in fact-checking, as well as important successes in the curricular approach.

Author Biographies

Telma Brito Rocha, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal da Bahia (UFBA). 

Cleyton Williams Golveia da Silva Brandão, Universidade Federal da Bahia

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (PPGE/FACED/UFBA), Bolsista CAPES. Bacharel em Jornalismo pela Universidade Salvador (UNIFACS). Graduando da Licenciatura em Pedagogia (FACED/UFBA). Membro do Grupo de Pesquisa Didática Intercultural e Tecnologias (Didatec/PPGE/FACED/UFBA).

Leny Mara Cerqueira de Souza, Universidade do Estado da Bahia

Licenciada em Educação Artística pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL). Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Coordenadora da Área de Artes no Departamento de Educação, Campus I - UNEB. Especialista em Metodologia do Ensino Superior, Tecnologias Educacionais, Psicopedagogia Escolar, Arte Contemporânea, Gestão Escolar e Pública e Realismo e Televisão.

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”