Paulo Freire and digital culture

contributions to decolonial teaching and (trans)training processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61429

Keywords:

Paulo Freire; decoloniality; digital culture; decolonial teaching; (trans)formative processes.

Abstract

The present essay derives from the studies and research of the authors and stands in the following conceptual fields: Freire's educational proposal, digital culture, decoloniality. The essay is supported by theorists who study the limits and possibilities of digital culture in contemporary social practices. In this movement, it triggers the contradictions inherent to digital media in the way in which today's society has been organizing itself. To do so, it points out that, in parallel with the way in which digital media have been perversely co-opted by neoliberal ideas, digital culture carries with it a power to face the resurgence of reactionary and/or fundamentalist positions that come from these same ideas. It concludes by pointing out the strength of this conceptual triad for the construction of (trans)formative processes that contribute to emancipatory, solidary social practices, to develop the socio-environmental awareness and the constitution of the subject of experience.

Author Biographies

Lucila Pesce, Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP

Doutora em Educação: currículo pela PUC-SP, com pós-doutorado em Filosofia e História da Educação pela UNICAMP. Professora Associada do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP. Membro do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIFESP. Líder do Grupo de Pesquisa LEC: Linguagem, Educação e Cibercultura. Pesquisadora Produtividade em Pesquisa do CNPq - nível 2. E-mail:  lucila.pesce@unifesp.br  ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2562-2012

Adriana Rocha Bruno, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO

Doutora em Educação: currículo pela PUC-SP, com pós-doutorado em Educação pelo IE da Universidade de Lisboa-PT. Professora Associada IV do Departamento de Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro-UNIRIO. Membro do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNIRIO, e colaboradora do PPGE da UFJF. Líder do Grupo de Pesquisa Aprendizagens em rede - GRUPAR. Pesquisadora Produtividade em Pesquisa do CNPq - nível 2. É autora do Livro: Formação de professores na cultura digital: aprendizagens do adulto, educação aberta, emoções e docências, publicado pela Editora da UFBA em 2021, com a versão em E-Book aberta no site da editora.Email:  adriana.bruno@unirio.br  ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5646-8919

Ana Maria Di Grado Hessel, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Doutora e mestre em Educação: currículo pela PUC-SP  e graduada em Pedagogia pela PUC-SP, com especialização em Informática pela UFPA. Professora do Departamento de Educação: formação docente, gestão e tecnologia da  PUC-SP;  atua como  pesquisadora e professora credenciada do Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital – TIDD/PUCSP,   vinculada à linha de pesquisa Aprendizagem e Semiótica Cognitiva. É pesquisadora do GEPEC e GPTED. 

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”