Digital technologies and curriculum in public schools in the Western region of Santa Catarina

Authors

  • Odilon Luiz Poli Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Anderson Luiz Tedesco Universidade do Oeste de Santa Catarin (Unoesc) https://orcid.org/0000-0002-7425-1748
  • Edson Cecchetti Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)
  • Kariane Batistello Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61546

Keywords:

public schools, digital technologies, curriculum, teacher training

Abstract

This article aimed to analyze the conditions for integrating digital technologies into the curriculum of public schools of the Association of Municipalities of Western Santa Catarina (AMOSC), Brazil. The problem is stated as follows: How are the conditions for integrating digital technologies into the curriculum of public schools in Western Santa Catarina characterized? In the methodological procedures, it was adopted the bibliographic research and the qualitative approach based on Almeida and Valente (2011), Di Felice (2020), Kenski (2007), Lévy (1999), Schlemmer et al. (2021) and Scherer and Brito (2020). The results of three studies and an ongoing investigation indicated conditions of precariousness and (dis)integration between curriculum and digital technologies in public schools. It is concluded that there is a need to implement education policies for the initial and continuing training of teachers to work in public schools in Western Santa Catarina.

Author Biographies

Odilon Luiz Poli, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Pedagogo, Mestre e Doutor em Educação pela UNICAMP; professor do quadro permanentes do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ); Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas da Unochapecó

Anderson Luiz Tedesco, Universidade do Oeste de Santa Catarin (Unoesc)

Pós-Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó). Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Professor do Programa de Pós Graduação da Universidade do Oeste de Santa Catarina - PPGEd/Unoesc. Membro do Grupo de Pesquisa SULEAR: Educação Intercultural e Pedagogias Decoloniais na América Latina - (Unochapecó) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Filosofia e Educação (GEPeFE) - (PPGEd/Unoesc).

Edson Cecchetti, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Graduado em Ciência da Computação, Especialista em Engenharia da Produção; Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó (2022). Docente do curso de Ciência da Computação da Unochapecó. Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas da Unochapecó.

Kariane Batistello, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Pedagoga, Mestre em educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó (2022). Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Currículo e Práticas Pedagógicas da Unochapecó. Professora da rede pública municipal do município de Concórdia (SC).

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Published

2024-05-02

Issue

Section

Artigos